Storåsen & Hølvannsknatten - Marker (23.03.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fv21 Rømskogveien/Olerudseterveien (202m)
Endpoint Fv21 Rømskogveien/Olerudseterveien (202m)
Ascents Storåsen i Marker (306m) 23.03.2017 16:25
Hølvannsknatten (291m) 23.03.2017 16:51
Visits of other PBEs Olerudseterveien låst bom (201m) 23.03.2017 15:59
Storåsen p-plass (285m) 23.03.2017 16:40

Tredje tur denne dagen skulle gå til en topp som i luftlinje kun ligger 2 km fra svenskegrensa. Siden mange av skogsbilveiene fremdeles var såpeglatte, droppet jeg tanken om å kjøre til det som er markert som parkering bare 500 meter nordvest for Storåsen (306). Istedet gikk jeg for startstedet Tommy og Arne hadde hatt på sin tur den 04.03.2017.

Jeg parkerte i krysset der Olerudseterveien møter Fv21/Rømskogveien. Førstnevnte vei er nemlig stengt av en bom noen meter lengre mot sør.

Veien langs østbredden av Hølevann ble under krigen brukt som flyktningerute. Denne minnetavlen står få meter sør for den låste bommen, mellom Olerudseterveien og Hølevann.

Idyllisk å vandre langs det islagte Hølevann i starten, hvor en lavere sol stadig varmet godt. På traktorveien som skrår oppover mot Storåsen (306) derimot, var det skygge og langt kjøligere. Her lå det også fremdeles noen rester av snø. Traktorveien fortsetter noe høyere enn hva den er inntegnet på kartet. Jeg skar opp bratta omtrent der jeg trodde den sluttet, men litt høyere opp dukket traktorveien opp igjen fra venstre etter å ha gjort en sløyfe mot sør. Siste meterne mot toppen måtte jeg gå i skog og lyng, med noen snørester her og der.

En liten åpen flekk der toppen på Storåsen (306) er, men ingen utsikt pga høy skog rundt. Etter å ha gått en stund i skyggen, var det deilig med noen solstråler her på toppen.

Sola slapp litt til her på toppen av Storåsen (306).

Nå kunne jeg ha returnert raskeste vei der jeg kom fra, men hvis jeg har mulighet til å gå en annen vei tilbake, så gjør jeg gjerne det. Mer spennende med nye veier... :-) Derfor trasket jeg videre i skogen mot Hølvannsknatten (291). Etter en liten stund kom jeg inn på grusveien som ender i parkeringen/snuplassen 500 m nordvest for Storåsen (306). Dette er en ganske nyanlagt vei, med romslig snuplass. Jeg fulgte veien bare få meter, før jeg skar ut i skogen igjen.

Som forventet var det flott utsikt mot nordøst fra Hølvannsknatten (291). I den retningen er det stup på ca 25 meter, så man ser godt ned mot Hølevann og åsene bakenfor.

Høyeste punkt på Hølvannsknatten (291) er her et sted. Stupet med utsikten skimtes mellom trærne bakenfor.
Utsikt ned mot det islagte Hølevann fra Hølvannsknatten (291).
Nordover sett fra Hølvannsknattens utsiktspunkt.

Stupet på Hølvannsknatten fortsetter i en lang, bratt skrent videre mot nord/nordvest. Jeg studerte kart med 1-meters koter, og så en mulig nedgang bare 80 meter nord for toppen. Der var det faktisk helt kurant å gå ned. Til og med en liten sti var det antydning til. Jeg mistet stien nedenfor det bratteste, og fortsatte i terrenget mot Hølevann. Greit å gå i skogen her, helt til jeg nærmet meg Hølevann. Der kom jeg inn i et villnis av småbjørk, hvor jeg måtte brøyte meg fram. Lurer på hvordan det er der på sommeren med blader...? For ikke å snakke om på sensommeren, når hjortelusflua sitter og venter på lur?

Etter jungelen av småbjørk var det godt å komme ut på hovedveien, hvor jeg kunne spasere langs nordbredden av Hølevann siste biten bort til bilen igjen. Fremdeles var det 2 timer til det ble mørkt, så da kunne jeg rekke en liten tur til. Lembruheia (352) i Aurskog-Høland er en kort gåtur, så da kjørte jeg mot den...