Svinåsen - Marker & Aurskog-Høland (23.03.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Nord for Bråten (157m)
Endpoint Nord for Bråten (157m)
Ascents Svinåsen (285m) 23.03.2017 15:06
Visits of other PBEs Bråten bomveg (164m) 23.03.2017 14:34

Det var ikke mange minuttene å kjøre etter turen til Oppskot (302) for å komme til utgangspunktet for neste tur. I luftlinje ligger Svinåsen (285) kun 3.7 km lengre øst. Etter å ha svingt av Fv123 (Kroksundveien) kjørte jeg nordover forbi gården Bråten, og parkerte i avkjøringen til en skogsbilvei som går oppover litt øst for Svinåsen (285). Denne skogsbilveien var stengt med låst bom, og om den ikke hadde vært det, ville jeg uansett ikke kommet lengre med bil. Her i den skyggefulle skogen var det en vanvittig såpeglatt is på veien. Selv om jeg hadde splitter nye piggdekk, ville jeg ikke hatt sjanse her.

Jeg slang den lette sekken på ryggen og ruslet ute langs grøftekanten her også for å kunne komme opp. Skogsbilveien fulgte jeg bare et kort stykke, før jeg svingte ut i skogen. Resten av ruta til topps foregikk i terrenget. Helt grei skog å ta seg fram i, med lite hindringer. Da jeg nærmet meg toppen, så jeg at det lysnet betraktelig på andre siden. Et stort hogstfelt på vestsiden nådde akkurat opp til toppen. Dette ga en fin utsikt i vestlig retning, og jeg kunne se rett over til forrige topp: Oppskot (302). En stor furu hadde blåst overrende og lå akkurat over toppunktet på Svinåsen (285).

Fra toppen av Svinåsen (285) var det overraskende god utsikt vestover. Årsaken ser man jo nedenfor til venstre. Den høyeste kulen i bakgrunnen, litt til venstre for midten av bildet, er Oppskot (302).
Ei stor furu har veltet over toppen på Svinåsen (285).

Denne toppen var en positiv overraskelse, mye takket være snauhogsten. Sola varmet skikkelig her, og jeg fikk en god vårstemning. Jeg tok en Kvikk Lunsj, og litt drikke, før jeg returnerte omtrent samme vei ned. Både opp og ned kom jeg over en svak sti som ble borte igjen, så noen andre har da trasket i den urørte skogen på østsiden av Svinåsen.

Vel tilbake i bilen, kjørte jeg videre enda lengre mot øst/sørøst, til Storåsen (306) ikke langt fra svenskegrensa...

Denne isen var særdeles glatt. Bilen ses i enden av veien i bakgrunnen. Foran den skimtes den låste bommen.
Start date 23.03.2017 14:34
(UTC+01:00)
End date 23.03.2017 15:35

Fra samme side

Written by tommy 26.03.2017 12:49

Ser du valgte samme side som oss. Men bommen var stengt altså? Ser mange velger å gå fra andre siden istedenfor.

Sv: Fra samme side

Written by Nils 26.03.2017 22:16

Ja nå var bommen låst. Så av deres turrapport at den var åpen da. Men jeg hadde uansett ikke kommet opp nå med blankisen. Forøvrig syntes jeg deres valg av utgangspunkt virket veldig greit, men jeg tok opp i skogen litt før dere.