Kyrkjehovda i Fusa (20.03.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Parkeringslomme Sundvorvegen (62m)
Endpoint Samme (62m)
Ascents Kyrkjehovda (195m) 20.03.2017
Parkering rett øst fo Veitahovdatunnelen på steinfylling. Sti sørover i retning Kyrkjehovda, etterhvert på østsiden av lite tjern, hvor det var steinsatt sti, muligvis en mere brukt ferdselsvei i tidligere tider; dette. Rett sør for tjern opp på nordrygg av Kyrkjeshovda,
hovedsakelig på myk tungått mose. Nesten overalt rotvelter som gjorde at de fleste preposisjoner måtte tas i bruk; voldsomt som de siste årenes stormer hadde herjet med skogen her vest! Relativt flatt toppområde uten noen toppmarkering(dette er vel et høydedrag kun for oss helt spesielt interesserte..), fant ut at noen kvadratmeter rundt et flott eiketre kunne passe fint som høyeste punkt, og fant en fin stubbe egnet for inntak av niste.
Høyeste punkt; med staselig eiketre
Litt av "hinderløypa"

Da jeg nærmet meg bilen, begynte det å dryppe av regn, og motivasjonen for ytterligere bestigninger falt i takt med stadig tiltagende nedbør etterhvert som jeg kjørte nordover mor Baldersheim og Sævareid

Parti av oppmurt sti ved tjern nord for Kyrkjeshovda