Heiahornet (vest) og Bynuten (07.09.2011)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Bynuten (671m) 07.09.2011
Heiahornet vest (774m) 07.09.2011

Heiahornet (vesttoppen) som ikke var kommunetoppen i Strand!

Heiahornet og Småsilhornet sett fra lysløypa ved Fureneset.

Kom fra Bandåsen dagen før og jeg hadde lagt meg til rette i bilen på parkeringsplassen ved Fureneset i sørvestenden av Liarvatnet. Våknet til bråk av en skoleklasse som skulle ut på telttur virket det som. Fra bilen ser man Heiahornet godt med sin artige tvillingtopp Småsilhornet. Forserte byggeplassen ved demningen som jeg egentlig ikke hadde lov til. Fant ut først senere at det går en «omgåelse» via en bru lenger nede. Fulgte lysløypa bortover til u-svingen lengst øst, her gikk jeg videre på rødmerka sti. Tok til venstre i første kryss og forserte Småsilbekken over ei bru. Var skiltet greit mot Heiahorn. Så bar det oppover i bakkene langs vestryggen. Et sted må man være litt obs på å ikke miste merkinga der stien svinger 90 grader mot venstre midt på ryggen. Vått i dag også så både steiner og røtter var såpeglatte. Etter hvert kom jeg over skoggrensa og resten av turen var grei til toppvarden.

Trodde jo naturligvis at jeg var på høyeste punkt nå, og på grunn av tåka kunne jeg ikke se det jeg i ettertid fant ut at et punkt 200m lenger øst var ca. 2 meter høyere! I min uvitenhet regnet jeg Heiahorn som beseiret og tuslet ned ganske kort tid etter at jeg kom opp. Ned igjen gikk det ganske radig til bilen. Tok en tur innom Jørpeland bibliotek for å oppdatere meg litt på nettet om vær etc. Deretter bar det videre mot Bynuten.

1t 45
500 hm
6 km

Bynuten i Sandnes

Bynuten sett fra Storatjørn.

Parkerte langs veien ved innkjørselen mot veien sør for Grytefjellet. De fleste følger nok stien lenger nord når de skal til Bynuten, men jeg og Frigg fant det raskest å sykle denne veien et par kilometer inn og gå derfra. Det gikk fint med unntak av at vi måtte forsere et ku-/sauejorde, som var litt slitsomt med bikkje. La fra meg sykkelen i bunnen av der veien svinger ned en bakke mot venstre. Herfra spaserte vi bort til den merkede stien og fulgte denne helt til toppen. Ingen problemer undervegs annet enn mye vann og litt glatte steiner. Fikk litt utsikt fra toppen før tåka kom og la seg som en dyne over heia. På vei tilbake presterte jeg å miste stien langs Storatjørn og ble gående i fjæresteinene en liten stund, flaut... På kvelden parkerte vi utenfor Byrkjedalstunet der jeg spiste en bedre kjøttkakemiddag samt karamellpudding, og der hadde de overraskende nok trådløst internett! :-)