Kikut (19.03.2017)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Stryken (238m)
Endpoint Sognsvann (205m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kikut (614m) 19.03.2017
Porthøgda (620m) 19.03.2017
Visits of other PBEs Bjørnholt (360m) 19.03.2017
Kikutstua (370m) 19.03.2017

Regnet med denne helgen var siste sjanse til å gå en litt lengre tur i marka og ende opp i byen, så tok toget til Stryken og gikk mot Sognsvann. For det meste var det slush og is - særlig vannene var bare speilblank is, og her og der stakk det opp litt gress. Oppe i høyden var det ok, og er nok det litt til, men den løypa jeg gikk er nok bare for spesielt interesserte om en uke.

Før jeg fanget en bolle på Kikutstua ville jeg omsider komme meg opp på toppen. Nå var det jo så lite snø at det burde gå an. Satte igjen skia og gikk opp sommerstien. Det var det flere som hadde gjort, og spor sammen med veldig hard snø - der det var snø - gjorde at det gikk helt fint. Fint på toppen, god utsikt! Men 100pf-toppen er en høyde litt bak, så måtte jo bortom den. På vei dit møtte jeg preppa spor. Doh! Hadde sett det var en løype opp, men så for meg at det var så lite snø i terrenget at den ikke var kjørt opp. Men joda, to par trikkeskinner. Så da kunne jeg angre på at jeg ikke fikk en lang nedkjøring der.. Satser på at det var isete og bart lenger nede! Uansett, jeg fikk med meg toppene og gikk samme vei ned. Bra med litt progresjon på samlelistene igjen i hvert fall!

De siste fire kilometerne til Sognsvann var bare is, og mye grus som titta fram. Så tipper dette var siste dagen man kunne stå helt fram uten å ta av skia. Godt fornøyd med nye felle-ski, som takla varierende og under pari forhold svært bra!