Elgklinten i Åsnes (19.03.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass ved Furubekken (470m)
Endpoint Samme (470m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Elgklinten (634m) 19.03.2017 12:52
Visits of other PBEs Elgklinten parkeringsplass (474m) 19.03.2017 11:34

Etter en fin dag i går med blanding av tur (Kjølberget i Våler) og kultur (Løten kirke, Domkirkeruinene i Hamar) var vi klar for en ny turdag fra utgangspunktet vårt i Ringsaker. Igjen gikk turen østover gjennom Elverum der vi dreide sørover mot Flisa og igjen østover mot Linna like ved svenskegrensen. Like før grensen tok vi igjen av mot høyre inn på Peistorpvegen som vi fulgte i ca. 3 km til der en sidevei går av østover mot Furubekken. Selv om vi etterhvert var begynt å bli vant til isete sideveier i Hedmark, tok denne kaken! Her var det fullstendig klink is og i tillegg endel bakker, men heldigvis ingen trafikk. Brøytet vei sluttet ved Elgklinten parkeringsplass der det var god plass til flere biler. Fra P-plassen gikk det skiløype innover mot topp-området. Igjen hadde vi dilemmaet ski eller truger. Skiløypen var steinhard etter nattefrost, og bar godt. Vi valgte derfor piggstøvler, men tok med truger i sekken. Fulgte veien innover forbi en hytte brukt i forbindelse med elgjakten, og tenkte på Sola19 (Solveig Føreland) som hadde et ublidt møte med elgjegere i fjor høst. Bra at du fikk lurt deg rundt jegerne, Solveig! På vår tur så vi ikke et eneste menneske, heller ikke andre levende vesener.

Parkering for Elgklinten nær Furubekken
Hytte og "hengeskur" til bruk under elgjakten

Et stykke fra hyttene kom vi til en stor åpen plass og et veidele. Vi hadde egentlig planlagt å følge sideveien til venstre helt inn til grensen, men her var det dyp snø og ingen skispor. Veien og løypen fortsatte mot høyre opp på en høyde. Siden det var meget lettgått i løypen fortsatte vi langs denne til neste veidele. Her måtte vi definitivt begynne å gå mot toppen, og herfra ble det truger. Vi fortsatte innover langs venstre kant av Klintmyrene sør for toppen langs ryddet veitrasé. Gledelig nok viste det seg at ryddet trasé fortsetter oppover mot toppen der traktorveien slutter, og her var det veldig lett og fint å gå. Vi passerte gjennom et gammelt hogstfelt før vi kom opp på høyden like vest for toppen. Småbratt opp her, men vi fant raskt rødmerket spor videre opp mot toppen.
Nådde toppen slik den er definert på Peakbook med langt-øst koordinatene 33V 363855 6725546. Toppen er en avrundet kul uten noen synlig markeringav selve topp-punktet.

Fint ryddet trasé i skogen sør for toppen
Topp-området definert av Peakbook. Utsikt sørover mot grensegaten mot Sverige
Astrid ved PB-koordinatene på Elgklinten

Fortsatte østover ca 40 m til den flotte, gulmalte og monogram-pyntede grensevarden mot Sverige. Må bare innrømme at de har en viss stil, disse svenskene! Her er det et flott ryddet parti med flott utsikt langs grensen samt bord og benk. Litt nede i skråningen på norsk side står det en en informasjontavle om Elgklinten.

Sverige til høyre, Norge til venstre!
Infotavle litt nedenfor toppen
Vakker varde!
Monogram-steinen
Fornøyd Astrid på kommunetoppen i Åsnes!
Utsikt sørover langs grensegaten mot Sverige. Bolten er plassert på toppen av bergnabben.
Denne bolten i en bergnabb litt sør for varden  passer med Kartverkets koordinater for Elgklinten!
Denne bolten i en bergnabb litt sør for varden passer med Kartverkets koordinater for Elgklinten!

Kartverket oppgir koordinatene 32V 691969 6728075 "fot bolt" for Elgklinten. Omgjort til 33V koordinater tilsvarer dette 363855 6725523, altså et punkt ved grensevarden, 40 m øst og 23 m sør for Peakbook-koordinatene. Høydene ser ut til å være den samme på 1m kote kartet. Jeg mener å ha funnet omtalt bolt på en bergnabb litt sør for varden på Elgklinten - se foto. Umulig å fastslå hvor det er høyest uten mer nøyaktig høydemåling.

Det så ganske så bratt ut nedover den ryddete nord-skråningen fra toppen. Astrid var ganske så skeptisk til å gå ned her på truger, men lot seg overtale. I de bratteste partiene satte hun seg på rumpen og skled ned! Forøvrig var traséen merket og preget av masse dype elgspor som krysset over grensegaten. Vel nede fant vi etter en liten omvei frem til skogsveien nord for toppen og fulgte denne tilbake til bilen.

Brattere enn det ser ut på bildet ned på nordsiden av Elgklinten. Astrid tar seg en aketur!
Tilbakeblikk mot den bratte nordskråningen/grensegaten

Lurt

Written by Sola19 24.03.2017 20:09

å ta denne toppen utenom elgjakta ja, men jeg fikk ihvertfall lov å gå til toppen av denne i motsetning til Grue sin topp der elgjegerne ikke lot oss passere. Gratis med flere nye fine turer og topper, er vell ikke lenge før du tar meg igjen:)

Sv: Lurt

Written by knutsverre 25.03.2017 20:12

Takk for det, Solveig. Ja, nå etter Hedmarkstrianglet er vi likt igjen. Kanskje vi skulle ta oss en eller flere turer sammen slik at vi slipper dette kappløpet ....):. Kaktjernsberget i Grue er jo en vi begge mangler!