Vardhøa Nerskogen (19.03.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Vardhøa (999m) 19.03.2017 11:35
Visits of other PBEs Skardalen parkering (880m) 19.03.2017 10:32

Nerskogen meldte om 8-10 kuldegrader, overskyet og lite vind søndag, noe som passet fint for en lengre skitur. Da vi nærmet oss var det imidlertid sol fra skyfri himmel og en god del vind.

Vi parkerte på Skardalen parkering og fulgte nykjørte spor langs Svahøvegen. Etter å ha rundet nordover mot Langtjønna tok vi av ut i løssnøen og opp skogen til toppen av Vardhøa. Dette er registrert som en smultring selv om den på nye kart mangler 7 dm på å smykke seg med denne tittelen.

Det blåste skikkelig surt i høyden så vi måtte gå et stykke tilbake for å finne nok le til at vi kunne innta litt mat og drikke. Etter en kort diskusjon ble vi enige om å avbryte rundturen pga. den sure vinden. For å få litt variasjon gikk vi en direkte variant ned til bilen igjen.

På Nerskogen ble det kaffebesøk i hytta til en kollega av kona. Etterpå tenkte jeg å se på muligheten for en kjapptur opp på Pikhaugan men bomvegen over forbi Furusjøen var ubrøytet (i hvertfall fra vestsiden). Dermed ble det med en kort skitur i dag.

Begge hundene og kona var turfølge.

Svahøa ruver godt i terrenget på andre siden av Breddalen.
Strålende sol over Nonshøa men bitende kaldt i høyden.
Atlas er ivrig på å komme seg av gårde etter en kort rast.