Adelsbreen (18.03.2017)  5

Soggefjellet sør (1,357m) 18.03.2017 15:47
Setergjelstinden (1,436m) 18.03.2017 17:21
Visits of other PBEs Norafjellet - parkeringslomme (50m) 18.03.2017 19:11

Med skredfare 3 i hele fylket og litt halvrufsete værvarsel var alternativene noe mer begrenset i dag enn normalt. Det var imidlertid meldt bedre vær utover dagen, og vi håpte derfor at det kunne bli sikt hvis vi drøyde nedkjøringa til i 4-5-tida. Valget falt derfor på den relativ slake turen opp mot toppene rundt Adelsbreen.

Det ble som forventet en god miks av korte værvindu og grautskodde med 0,5 meters sikt, men også kanonføre hele veien.

Skibæring opp de 250 første høydemetrene fra Sogge.
Fra ca 300 moh er det åpen fin skog, og i dag var det også ca 30 cm tørr nysnø her. Fint!
Kristian leder an med Håkon, Solveig, Jon og Bernt på slep. (Bernt kom flyttende fra Bergen to dager før og fikk en solid inteo til romsdalsfjell vinterstid)
Knallføre også over tregrensa. Turens bratteste punkt her med et kort heng som bikket 30 grader.
Her har vi akkurat gått med nullsikt fra Norafjell og fått et lite gløtt av sikt i det vi kom opp i skaret sør for Nonshaugen.
På ryggen mot topp 1335 (Nonshaugen midtre)
På topp 1335 (Nonshaugen midtre) med utsikt mot Nonshaugen sør, NV for Adelsbreen og Store Trolltind.
Adelsbreen NV i forkant. Store Trolltind og Nordre Trolltind (tv) bak.
Sør for Nonshaugen
Ryggen mellom Sør for Nonshaugen og Adelsbreen NV
Ryggen mellom Sør for Nonshaugen og Adelsbreen NV. Herfra ble det solotur.
Prøvde først ei bratt smal renne sørøst for toppen (Adelsbreen NV). Den toppa ut i en knivsegg og en bratt hammer sperra muligheten for å komme seg videre.
Trollklørne sett fra Adelsbreen NV
Ruta jeg kløv opp gikk fra venstre i bildet og skrått høyre mot toppen. Utsatt bratt klyveterreng.
Sola kom så vidt frem og fikk lyst opp Sør for Nonshaugen før jeg kjørte ned på Adelsbreen der de andre ventet.