Kjølberget - Våler i Hedmark (18.03.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høljesjødammen (525m)
Endpoint Samme (525m)
Ascents Kjølberget (704m) 18.03.2017 13:55
Visits of other PBEs Høljedalen bomveg (575m) 18.03.2017 12:10
Høljesjødammen vinterparkering (525m) 18.03.2017 12:31
Kjølberget parkeringslomme (600m) 18.03.2017 13:12
Hamar (130m) 18.03.2017 17:30

Etter det mislykkede fremstøtet mot Hedmarkstrianglet fra Brumund sag tidligere på dagen, snudde vi om på turplanene vår og tok sikte på

Kjølberget - kommunetoppen i Våler
Retur fra Brumud sag via Brumunddal og Elverum, videre østover på vei 25 og inn mot høyre på vei 208 like før Tørberget. Etter 8 km tok vi igjen mot høyre ved skilt merket Høljedalen. Også denne sideveien var dekket av speilblank is, og det var ikke helt uten bekymring vi kjørte avgårde innover på piggfrie vinterdekk. Kort etter avkjørselen kom vi til Høljedalen bomveg som driftes av Statskog. Betalte bompenger kr. 30 cash kontant og fortsatte innover til Søndagsmyrdammen. Så langt hadde vi ikke sett et eneste menneske på turen, men inne ved dammen var det et yrende liv av folk og biler parkert på alle mulige steder langs veien slik at det såvidt var mulig å komme seg forbi. Det krydde av ivrige isfiskere ute på dammen - antagelig en fiskekonkurranse, for da vi kom tilbake var alle vekke! Fint brøytet veg inn til SØ-enden av Høljesjøen, men der var det dessverre slutt på brøytingen videre opp mot Kjølberget parkeringslomme. Greit med P-plass i krysset - registrerer dette som Høljesjødammen vinterparkering.

Betalingskasse kr 30 for veien inn Høljedalen
Slutt på brøytet vei ved SØ-enden av Høljesjøen

Etter en rask sjekk av snøforholdene bestemte vi oss for å bruke fjellski med kortfeller. Fulgte veien oppover til der den blåmerkete Finnskogleden krysser veien. Fine og faste snøforhold - utmerket for kortfeller. Masse spor i snøen etter hare og elg. Fulgte stort sett blåmerkene oppover, men dette er tydeligvis en sommerrute, så der hvor merkingen gikk inn i skogen forsøkte vi å finne mer åpne partier. Oppe på toppen etter ca. 1t 20min. Toppen ligger inne i et skogholt uten utsikt. Den er markert med en stang og navneskiltet for toppen som var helt løst. Litt lenger borte var det en kasse og plakat. Koordinatene for Kjølberget på PB oppgis til 33V 347356 6771004. Kartverket opererer med 32V koordinatene 671344 6771861 "fot bolt". Omgjort til 33V blir dette 347359 6771003, altså nesten identisk med tallene på PB. Endrer disse slik at de samsvarer med Kartverket.

Toppområdet på Kjølberget
infotavle
Astrid på høyeste punkt i Våler kommune
Fint vær og gode snøforhold på vei ned fra Kjølberget som sees litt mot venstre i bakgrunnen

Ned igjen ble det endel kryssing på skarpt føre mellom trestammene før vi kom ut i mer åpent lende. Da la vi kursen mer direkte over Kristiansslåttene mot der vi hadde parkert, og fikk bra nedrenn mesteparten av tiden.

Vel fornøyd med en fin tur til en alternativ topp i Hedmark, kjørte vi tilbake til Elverum og Løten der vi besøkte Løten kirke. Avsluttet dagen i Hamar der vi besøkte det flotte området på Domkirkeodden. På oppfording fra mortenh (Morten Helgesen), registrerte vi Domkirkeruinene som et kulturminne på PB.

Like bak dere...

Written by Harex 20.03.2017 15:58

Fulgte nok en gang sporene deres på min tur i går ettermiddag.

Gikk dog samme vei t/r som dere gikk ned igjen. Både finest og enklest den veien. Møtte ikke en sjel.. :-) Takk for sporene. Dette satt de små hundene mine pris på :-)

Sv: Like bak dere...

Written by knutsverre 23.03.2017 14:49

Artig at du (og dine hunder) følger i våre truge- og skispor på Hedmarken. Bor du i Hedmark, Harald?