"Revansjetur" på Blefjell (15.03.2017)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Flesebekkble (1,272m) 15.03.2017
Visits of other PBEs Blefjell Parkering (710m) 15.03.2017

Etter en litt kjip rettrett i total whiteout på Blefjell for halvannen uke siden, øynet jeg muligheten for en revansjetur denne onsdagen da jeg hadde fått fri. Luftet dette for gedded (Fredrik Gedde-Dahl), og det viste seg at han hadde lesedag samme dagen. Våknet til telefon fra han klokka 09:00, som var på vei hjem fra Oslo. Var bare å begynne å gjøre seg klar til tur, for han var klar. Heiv i oss kaffe og frokost hos meg før vi satt oss i Cavotec-tralla og begynte ferden mot Store Ble.

Planen var å komme oss over Flesebekkble, Bledalsrinden og Bletoppen på turen, og vi startet som optimister fra parkeringsplassen. Det var en del vind, og vi visste at det var meldt kuling på topene. Vi regnet allikevel med at det skulle vi takle. De første 5 kilometerne gikk i skiløypene opp mot Bleporten, som vi hadde campet ved halvannen uke i forveien. Her kjente vi sporadisk på sterke vindkast, selv om vi gikk i le av selve fjellet. En liten forvarsel på det som skulle komme kanskje? Vi tok av fra løypene og gikk i gamle skispor opp mot Bleporten. Denne gangen gikk vi på sørsiden av Mathaug, etter en bratt erfaring forrige gang vi var her. Det er absolutt å anbefale. I bakkene her måtte vi et par ganger stoppe å bevege oss, fordi all konsentrasjon måtte brukes til å holde seg oppreist i de sterke vindkastene. Solbrillene blei kasta til fordel for slalåmblriller.

Fra Griseflatin vest for Mathaug, gikk vi rett opp skardet mot Storevatn. Her oppe fant vi et område i le hvor vi planla ruta over Flesebekkble. Fikk også i oss litt næring her hvor det var omtrent vindstille. Vi trasket videre mot ei stabbursliknende hytte i nordvestenden av Storevatn, og gikk videre nordover for å angripe Flesebekkble fra baksiden. I siste stigning opp mot Felsebekkble ble vinden en større fiende, og vi brukte lang tid oppover i motvinden. Da vi kom til den siste bratte kneika, pisket allerede isen i ansiktet. Vi stålsatte oss på vinden vi kom til å møte på topplatået, og karret oss opp siste biten mot toppen. Dette gikk i ekstremt lavt tempo, vinden ble en sterk motstander. Vel oppe på toppen knipset jeg et par bilder med telefonen, men la den raskt tilbake i lomma. Her var det ikke vits å ha løse gjenstander framme.

Vi surret oss videre mot nedstigninga vi planla på vestsiden, men ble møtt av en ganske bratt vegg. Måtte fortsette nordover et stykke før vi fikk kommet oss ned. Her måtte vi ploge i oppoverbakker, da vi plutselig fikk medvind. Vel nede var begge enige om at det ikke var noe vits å fortsette mot Bletoppen, så vi returnerte ned langs vassdraget før vi var tilbake på Storevatn. Vi fulgte samme rute tilbake til parkeringsplassen, der vi kunne forlate Blefjell en erfaring rikere.