Norges geografiske midtpunkt (03.03.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Norges geografiske midtpunkt (450m) 03.03.2017
Setertjønnhytta (455m) 03.03.2017
Setertjønnhytta p-plass (290m) 03.03.2017

Planen var egentlig å ta ett par kommunetopper sammen med Ingvill med Setertjønnhytta som utgangspunkt, men Ingvill ble syk og kunne ikke være med og været var ikke på min side, så jeg nøyde meg med ett besøk til norges geografiske midtpunkt og ei ovenatting på Setertjønnhytta. Jeg tok med meg Storm istedenfor Ingvill og vi kjørte til Steinkjer og fulgte så skilt mot Ogndalen (rv 762) og norges geografiske midtpunkt. Fulgte denne veien helt til Setertjønnhytta p-plass ved østenden av Lustadvannet. Her er det stor parkeringsplass der en betaler parkeringsavgift med SMS, 60 kr for ett døgn, 100 kr for to døgn. Ski/skuterløype merket med store trepinner med rød topp helt inn til Setertjønnhytta, ubetjent turistforeningshytte, ca 9 km. Jeg og Storm innstallerte oss på sikringsbua der det var lov med hunder, før vi tok en avstikker til norges geografiske midtpunkt som var godt skiltet, ca 600 meter i oppkjørte løyper fra hytta. Bilder og innskriving i bok. Løysmundhatten og Skjækerhatten lå med skyhatten trukket godt ned over hodet. Neste morgen blåste det godt, men jeg ville forsøke meg på en topptur. Løysmundhatten lå skjult i skyene og Skjækerhatten hadde en sky over hodet. Vi gikk ut på skjækervatnet og da tok vinden godt, vi fikk snødrevet rett i fleisen. Storm syntes ikke det var noe behagelig og etter en liten stund gad han ikke det mer og ville bare snu å gå andre veien. Vi gikk ta tilbake til hytta og pakker sammen og dro tilbake til parkeringsplassen. Ble ikke noe topptur, men fikk god tid til å besøke byene langs E6 på vei hjem. Storm var med.