Topptur til Heidalsmuen på ski, men lite snø (19.02.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Ascents Mukampen (1,745m) 19.02.2017

Heidalsmuen fra Stålene

Avreise fra hytta i Heidal litt utpå formiddagen. Vi kjørte opp til parkeringa ved Stålene (50 kroner i cash ved bom), der det er utgangspunkt for fine preparerte skiløyper. Etter å ha fulgt skisporet et stykke tok vi av sørover på et scooterspor mot Muhalsen. Det var mye vind i fjellet og lite snø. Nede på flatene var det dessuten et svakt lag skare som Kimi tråkket lett og dypt igjennom. Heldigvis var det ganske fast i scootersporet.
Vel oppe på Muhalsen begynte den brattere stigningen oppover nordryggen av Heidalsmuen. Her var det veldig avblåst og det lille som var igjen av snø var som klink is. Jeg valgte derfor å la skiene stå igjen ved en av vardene oppover, og gikk resten av turen til fots. Da vi kom opp til toppvarden var vinden så sterk at det var vanskelig å stå oppreist. Kimi måtte gå sidelengs med snuta opp mot vinden og ørene hans flagret som vimpel i storm! Det er godt toppvarden på Heidalsmuen er såpass stor. Den ga oss en god pause i ly fra vinden. På vei ned igjen valgte vi å gå litt langt ned på østsiden for om mulig få litt mindre vind. Men fokksnø og den snøskredfaren som var varslet området begrenset det veivalget mye.
Utstyr: Åsnes Breidablikk fjellski uten stålkant, med Voile 3-pin 75mm bindinger. Crispi Bre skistøvler.