Bjørndalskamben (12.03.2017)  2

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Bjørndalskamben (1,402m) 12.03.2017

Søndagstur med Jonas til Bjørndalskamben. Planen var egentlig Olsskavlen denne dagen, men siden været var miserabelt med regn og ultra-lavt skydekke når vi kjørte innover mot Voss bestemte vi oss for en topp med en antatt tryggere og mer oversiktlig adkomst.

Vi tok av mot Årmot like etter Myrkdalen fjellandsby og kjørte så langt vi kom oppover mot Bygdastølen (ikke så veldig langt). Fulgte så vei og etter hvert preparerte løyper forbi Revhaugen før vi tok av mot Bjørndalskamben. Føret var blytungt med 20-30 cm dyvåt løssnø og når sikten forsvant fullstendig allerede ved 750 moh kunne ikke forholdene bli stort verre. Resten av turen gikk med nesen ned i GPS'en mens vi myste rundt oss for å finne antydning til konturer. Vi tolket GPS-kartet så godt som mulig og prøvde å legge traséen utenom de bratteste skrentene. Jeg aner ikke om dette egentlig var nødvendig, men vi ville ikke ta noen sjanser.

Litt høyere opp ble snøen et lite hakk tørrere, men dette førte bare til at de våte fellene trakk til seg noen enorme klabber. Like før toppen gikk vi plutselig på en bratt skrent som så helt loddrett ut i tåken. Her lurte vi faktisk et øyeblikk på om vi måtte snu, men etter litt søking fant vi likevel en grei rute opp. Så var det bare å følge toppryggen et par hundre meter før varden endelig kom til syne på ca 10-15 meters avstand.

Kjøringen ned igjen ble av det svært konservative slaget så nært våre egne spor som mulig. Under 8-900 meter var føret nå så trått at det ikke gikk fremover hvis vi kjørte utenfor sporene, tror aldri noensinne jeg har vært ute for så tung snø før. Det var faktisk en lettelse når vi kom ned igjen i de preparerte løypene og kunne cruise ned igjen til bilen.

Jonas på toppen
Start date 12.03.2017 09:34
(UTC+01:00)
End date 12.03.2017 13:51

Traurig vær!

Written by knutsverre 13.03.2017 08:51

Vinteren på Vestlandet har ikke vært mye å skryte av. Hvis det kan være en trøst så var værforholdene i Raundalen mot Olsskavlen like elendige. Lavt skydekke, dårlig dekning i terrenget og våt snø. Imponerende at dere likevel toppet ut i slikt vær!

Sv: Traurig vær!

Written by elbow 13.03.2017 19:32

Takk, det er en aldri så liten trøst at vi ikke gikk glipp av noe i Raundalen :)