Storsandnestinden (12.03.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Ascents Storsandnestinden (1,097m) 12.03.2017

Siste dagen på skredkurs dro vi tilbake til Kågen for å gjennomføre en tur til Storsandnestinden. Ruteforslaget vi fikk fra Peter var å nå fjellet fra Trolldalen og kjøre ned Stokknesdalen, så det ble litt turplanlegging på lørdag kveld. Værmeldingen så ganske lovende ut for søndag med enkelte snøbyger først på dagen og vind fra nordvest som skulle minke på formiddagen. Det ble en tidlig start fra Olderdalen og vi kjørte avgårde rundt 7.45. Siden vi hadde tenkt å kjøre ut Stokknesdalen måtte vi sette en bil på starten og enden av turen for å slippe å gå langs veien på slutten. Bortsett fra en liten bris i lufta på starten var det ellers relativt rolige vindforhold da vi begynte å gå oppover fra parkeringen rundt kl.9.

På vei opp fra parkeringa
Fortsatt overskyet
Ikke lang anmarsj for å nå inngangen til Trolldalen
Matthew sjekker ut muligheter for klatring....
Turen innover Trolldalen
På vei opp mot vannet
På vei opp mot vannet #2
Skredobservasjon
Matpause før neste stigning

Glissen skog gjorde anmarsjen mot inngangen til Trolldalen ganske lettgått. Trolldalen er omgitt av bratte fjell på både nord- og sørsiden og det var kult å ha slike omgivelser rundt oss. Jeg hadde liksom forventet at vi skulle finne mye innblåst snø i dalbunnen ettersom det hadde blåst og snødd kraftig fra vest/nordvest hele lørdagen og gjennom natta også, men overflaten var for det meste avblåst og hard. Den lange dalen hadde tydeligvis funket bra som en vindtrakt! Dalen delte seg etter omtrent 2km fra parkeringen og vi hadde planlagt å ta den sørlige ruten for å komme oss opp til vannet på 466moh. Her gikk vi videre opp en kort bakke hvor vi kunne holde oss til under 30 grader med klokt rutevalg, men vi gikk med litt avstand likevel da det var det antydning til myke fokksnøflak og det var også et brattheng ovenfor ruten. Det ble en liten bakke til før vi fulgte en ryggformasjon frem til vannet. Her åpnet terrenget opp rundt oss og det var mye å se på.

Matthew kommer opp til et lite punkt ved siden av søkket
Lenger opp dalen
Utsikten er nydelig!
På vei mot breen med Storsandnestinden til høyre
Utsikt over Stokknesdalen
På breen
På breen #2
Siste stigning mot ryggen
Mer fabelaktig utsikt
Jørn kommer opp til ryggen

Den opprinnelige planen var å fortsette opp mot breen på nordsiden av Storsandnestinden for å finne god snø og artig skikjøring, men fra vannet så det ikke ut til å være verdens beste skiføre der, så vi droppet denne etappen og tok en matpause før vi skulle ta fatt på den neste bratte bakken på sørsiden av vannet. Vi hadde tenkt oss en rute opp midten av et søkk og ifølge NGIs bratthetskart var det ca. 50hm med 30-35 grader her, så vi tok en ny vurdering fra et trygt sted på en liten vindutsatt rygg på østsiden av den. Utfra våre observasjoner av snøen som lå nederst i søkket var det et lag med lett bundet snø og stedvis litt vindskare, som kunne gi oss et inntrykk av det som skulle forventes i det brattere partiet. Til slutt ble det bestemt at en av oss ville gå først for å teste forholdene og derfor ikke utsette mer enn en persom om gangen. Jørn var ivrig og meldte seg frivillig til oppgaven mens resten av oss observerte fra siden av søkket. Det viste seg at forholdene var bra nok til å fortsette, så resten av oss fulgte på med litt avstand. Etter denne bakken ble det en god del flatere og vi gikk innover dalen for å nå breen på sørøstsiden av Storsandnestinden. Herfra ble utsikten bare bedre og bedre med både hav og snøkledde fjell rundt oss.

Den slake ryggen opp til toppen av Storsandnestinden
Matthew nyter den fine utsikt mot Store Kågtinden
Nedkjøringen mot breen
Ved toppen av breen
Pudderglede #1
Pudderglede #2
Ned mot Stokknesdalen
Puddersvinger ned Stokknesdalen

På vei opp mot breen rundet vi østfacen av Storsandnestinden og her hadde det gått skavlfall, så vi måtte være obs på å ha litt avstand fra den. Heldigvis hadde det ikke bygd seg opp en stor skavl i overgangen fra breen til toppryggen, men vi ble enige om å legge spor nærmere sørsiden av breen for å unngå at vi gikk rett under falllinjen til skavlen. På breen var det kjempeforhold; omtrent 30cm med lett bunden puddersnø. Ble litt booting for å komme opp det bratteste og smaleste parti rett før vi kom opp på ryggen. Da vi alle var oppe (tok litt tid da vi hadde god avstand mellom oss) var det bare en sjarmøretappe igjen. Sola varmet godt selv om vinden var noe kjølig. Det var en nydelig utsikt i alle himmelretninger og spesielt mot sørsiden av Store Kågtinden og lenger nord mot Anrøya. Vi ble ikke værende så lenge på toppen før vi begynte å kjøre ned mot breen. Derfra kjørte vi en og en og samlet oss lenger ned på breen hvor det var en god del slakere, et kjøremønster som ble gjentatt på mesteparten av nedkjøringen i Stokknesdalen. Den eneste skuffelse var at vi fikk meget flatt lys, ellers var det mye fin snø, noe uventet mtp hvor avblåst Trolldalen var. Uansett, det var en topp avslutning på en artig tur i veldig interessant terreng. Takk til Peter, Jørn og Matthew for fire varierte og lærerike dager på kurs!