Ørneflag - Sør-Aurdal, 233/404 (12.03.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Ørneflag (1,243m) 12.03.2017
Visits of other PBEs Storekrak p-lomme (530m) 12.03.2017
Storekrakkoia (889m) 12.03.2017

Jeg møtte Randi og Ludvik på Nes der vi satte igjen en bil på kroa og kjørte rv 243 videre mot Heddalen. Tok fra rv 243 og kjørte Vassfarveien der det etter en liten stund dukket opp en bom, tror det var 50 kr i bomavgift her. Fulgte denne til Storekrak p-lomme der vi parkerte og tok på oss skiene for å gå de ca 5 km til hytta. Det var blitt mørkt så hodelyktene måtte også frem. Vi hadde bestilt plass på forhånd også her https://www.ut.no/hytte/3.2394/ og da jeg bestilte var det ingen andre som hadde bestilt,, så vi regnet med å komme til kald hytte. Det var mye snø, men heldigvis var noen som hadde tråkket spor for oss oppover veien nesten helt frem til hytta. Vi fulgte veien, og ikke stien da vi kom til krysset. Var skiltet mot Storekrakoia begge steder. Godt å komme frem til hytta etter ett par timers skitur. Vi tok inn på sikringsbua siden vi hadde med oss hund. Neste dag var det tid for topptur. Nå var det ingen spor å følge så det var tungt i starten med mye snø, og etterhvert begynte det å klabbe skikkelig på fellene. Mange ryper å se så Ludvik var i sitt ess. Vi fulgte ca sommerstien mot Ørneflag og Vassfarkoia og gikk opp nordøst ryggen av Ørneflag. Tåka lå tett need i dalen, men kom heldigvis ikke opp i høyden til oss. Brukte ca 1 timer og 45 minutter opp. Ned igjen randt vi ned mot sørvest og gikk en ekstratur inkludert lunsjpause før vi satte kursen ned mot Storekrakkoia igjen, var tilbake på hytta etter ca 3,5 time. Pakket sammen og gikk samme vei tilbake til bilen som vi kom. Tok 1 time fra hytta til bilen, mye nedoverbakke her:). Randi og Ludvik var med på tur.

Ørneflag sett fra hytta
Sikringsbua ved Storekrakoia der det er lov med hund