Gyranfisen - Ringerike, 232/404. Trikkeskinner til topps (11.03.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Gyranfisen (1,126m) 11.03.2017
Visits of other PBEs Vikerkoia (650m) 11.03.2017
Vikerkoia parkering (647m) 11.03.2017

Kjørte til Vikerkoia fredags ettermiddag. Det er bare 8 sengeplasser her så jeg hadde bestilt plass på forhånd via: https://www.ut.no/hytte/3.1552/. Da jeg bestilte var det bare to ledige plasser så jeg viste at det skulle komme ihvertfall seks personer til. Det er helårs bilvei helt fram. Fulgte skilt mot Vikerfjell, tok til høyre etter brua over Killingstrømmen. Fulgte veien til skilt mot Vikersetra eller Vikerkoia, husker ikke helt hva det sto. GPSen prøvde å få meg til å kjøre inn en vei like før denne avkjørslen, men skjønte fort at det var feil. Bomvei (mynter), matte betale 25 kr pr dag for parkering samt 60 kr for å få kjøre på veien. Betalte og kjørte oppover og tok av mot Vikerkoia parkering der det er plass til tre biler, og gikk de siste metrene til Vikerkoia. Etterhvert kom de andre seks gjestene også, fire småjenter og to fedre, så det ble livlig i hytta. Neste dag skinte sola, så det var bare å komme seg ut av senga og til fjells. Gikk på de smørefrie markaskiene mine siden det ifølge http://www.vikerfjellski.no/ skulle være oppkjørte løyper til topps. Fra hytta fulgte jeg spor over myra til jeg kom til løypesystemet. Fulgte så oppkjørte løyper til Lykrosmyra, i neste kryss var det skiltet mot Jyranfisen 7 km, og så var det ett kryss uten skilt der jeg var litt i tvil men holdt til høyre, gikk ett stykke før jeg snudde og begynte å gå ned igjen, men møtte da noen og fikk bekreftet at det var løypa til Jyranfisen. Snudde igjen og gikk videre oppover. Ved Store Stein hold jeg til venstre, løypa mot Treknatten og gikk langs Gyranfisen til løypeskille der jeg holdt til venstre og fulgte løypa som går opp nordryggen av Gyranfisen. Veldig fin utsikt fra toppen. Samme vei ned igjen, men fulgte løypa ett stykke videre mot Treknatten etter å ha vært på Gyranfisen før jeg snudde for å rekke møtet med Randi senere. Brukte litt over to timer til toppen og 3 timer og 45 min totalt på turen.

Store stein
Toppvarden
Gyranfisen sett fra løypa mot Treknatten