Hundtjønnhalla (Steinkjer Kommune 16/40) (09.03.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Brandheia Villmarkssenter (250m)
Characteristic Ski trip
Ascents Seterhalla (378m) 09.03.2017

Sol og påskestemning i Trøndelag, og ny tur til en førstebestigningstopp i Steinkjer. Jeg fulgte vei 762 til Røysing. Fra Røysing (Etter Gildevangen samfunnshus) går det en vei til venstre (Vei nr 274)
Jeg fulgte denne til Kippe. Her står det et skilt med Villmarksleir. 200 meter innover her er det en bomkasse. Det koster kr 20 å kjøre innover her. Vegen heter Kippe Lægran Skogsbilvei.
Jeg kjørte 2 km innover og parkerte på en stor parkeringsplass for Brandheia Villmarkssenter.
Veien var brøytet hit. Jeg brukte skiene på denne turen, men denne turen anbefales på sommeren, da det var en del lav lauvskog på tur opp. Selve toppområdet var flott. Toppen er skiltet med Seterhalla. På tur ned kom jeg inn på en traktorvei, og en oppkjørt skiløype. Denne går sannsynligvis inn mot Setervatnet. Jeg fulgte skiløypa over Øystervatnet, og gjennom villmarksleiren og til parkeringsplassen.