Kveldstur over Første og Andrefjellet (06.03.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Ascents Andrefjellet (879m) 06.03.2017
Førstefjellet (807m) 06.03.2017

Nok en solnedgang

Jeg hadde morgenvakt på jobb og var derfor tidlig ferdig. Etten en lunsj hjemme, pakket jeg skiene og en liten sekk og kjørte til Kaperdalen. Planen var en rundtur over Første og Andrefjellet på Svanfjellmassivet. Parkerte på sørsiden av Førstefjellet og startet oppstigningen langs ryggen. Lite snø oppover her og et tynt lag med nysnø gjorde det til dels utfordrende å få feste på skaren under. Oppover gikk det i hvert fall.

Etter flere turer med små og store grupper, lengtet jeg litt etter å dra på og holde mitt eget tempo. Pulsen steg etter en stund og melkesyren bygget seg opp i lårene mens jeg presset på oppover. Herlig! Første og Andrefjellet er to topper der en kan gå under 30 grader hele veien opp. Perfekte fjell å ta når en skal alene på topptur.

På toppen av Førstefjellet

Solen hadde for lengst startet på sin nedstigning, men jeg hadde mål om å ta den igjen. Det klarte jeg. Forbannet alle steinene oppover her. Forblåst og isete var det også, men jeg klaget ikke. Det var en nydelig ettermiddag. Etter å ha gått forsiktig over en del steiner, kom jeg ut på et langt og fint snøfelt med deilig pudder som gikk hele veien opp til toppen. Det var et spor som gikk nedover her. Jeg skulle ikke renne ned her og håper at flanken jeg skulle finne ned fra Andrefjellet, hadde like fin snø.

Kom opp på toppen av Førstefjellet akkurat i det solen gikk ned bak toppene i vest. Et fly styrtet i en av sidene på denne toppen for en god del år siden. Det lå vrakdeler her oppe også. Jeg hadde tidligere hørt om denne hendelsen. Vraket skal visst fremdeles ligge der. Jeg skal sjekke det ut en dag, men ikke i kveld.

Jeg hadde bevisst droppet hodelykt i dag, men fant etterhvert ut at den kanskje kunne komme til nytte under nedkjøringen. Det ville jeg uansett finne ut av senere. Jeg tok en slurk med vann og et bilde med goproen. Måtte ta på meg en litt tykkere jakke også. Treningsjakken ble for tynn i den kjølige vinden. Spente på meg skiene og gikk videre langs ryggen mot Andrefjellet. Tørr og urørt pudder her. Småjogget litt oppover neste motbakke. Herlig å nyte utsikten mot Senjafjellene i dette flotte kveldslyset.

også på toppen av Førstefjellet. Var for mørkt til at jeg gadd å prøve å ta et bilde med Goproen på Andrefjellet.

Det ble etterhvert blåtime og deretter skumring før jeg ankom Andrefjellet. En svær skavl langs med toppen. Flott utsikt her oppe også. Skiftet til kjøremodus på skiene, skøytet meg opp igjen på pkt 856 og kjørte ned den flotte og urørte flanken mot dalen på vestsiden av Førstefjellet. Flott styresnø og utrolig artig kjøring. Hadde hele flanken for meg selv. Litt skøyting over en knaus under tregrensen og deretter artig kjøring ned på et lite vann og deretter på en elv. Måtte vare obs på vannhullene nedover, men de var grei å se på avstand. Nå begynte det også å bli såpass mørkt at jeg såvidt så konturene. Kom omsider ned til åpen skog hvor jeg gav gass helt ned til veien. Utrolig fett. Skøytet deretter et lite stykke langs med veien før jeg ankom bilen. Fet tur!