Sørfjelltinden (07.03.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Øvergård Rv87
Ascents Sørfjelltinden (1,468m) 07.03.2017

Det hadde vært over ett år siden sist jeg var på tur med Kine, men endelig fikk vi begge en mulighet til å gå en tur i lag igjen. Kine hadde fått en friuke i siste liten, noe som var bra timing med det fine været denne uken. Jeg hadde også opprinnelig tenkt å ta fri en dag for å prøve en tur til Sørfjelltinden og turforslaget ble mottatt av Kine så vi avtalte et tidspunkt for å kjøre til Øvergård. Vi tok en kjapp pause på Nordkjosbotn før vi kjørte de siste 10 minuttene til startstedet langs Rv87. Parkeringsmulighetene var noe begrenset, men vi fant ei liten lomme ved siden av veien og satset på at det skulle gå bra. Det er lite trafikk langs denne strekningen uansett.

Turen opp Sørfjelltinden er ganske enkel navigeringsmessig. Vi fulgte en skogsvei noen hundre høydemeter, nesten opp til tregrensen. Herfra var det bare å følge nordvestryggen helt opp til toppen. Slak stigning for det meste og stort sett under 30 grader. Utsikten er ikke fabelaktig på samme måte som på f.eks Kvaløya, når man får utsikt over havet med spisser topper i nesten alle himmelretninger, men den er likevel veldig fin. Man ser bl.a en rekke Tamokfjell, Piggtinden, Storvasstinden og diverse topper i sør Lyngen. Jeg synes Tamokfjellene skiller seg ut med sine bratte fjellsider og flate, store topper (som et platå) og har sin egen sjarm. Det er uansett artig å se noe nytt!

Føremessig var Sørfjelltinden litt tom for løssnø, men med litt innsats fra sola var det greit føre for å gå opp og kjøre ned på, med unntak av et kort parti der ryggen ble smalere og ganske isete. Kine klarte seg bra med å bruke skarejern her og jeg gjorde det samme en liten stund, men valgte å ta skiene på sekken etter hvert da jeg synes det begynte å bli ubehagelig å gå på såpass hardt føre på pudderplanker. Og så var det bare å gå den 1,5km sjarmøretappen bortover mot toppen. Ikke noe spennende greier her, men det skulle bli kult å få kikke over Signaldalen fra andre siden av platået. Det var uansett varmt og vindstille, altså ideelt vær for å gå og prate samtidig! Vi tok oss god tid til å spise noen brødskiver og se på utsikten før vi begynte turen tilbake. Ble litt staking/skøyting for å komme oss til starten av nedkjøringa, men det var ikke så ille. Det var kun starten av ryggen som vi skrenset ned før det ble bedre forhold for ordentlig skikjøring og litt mer pudderaktig. Kine valgte å finne fin skogskjøring i puddersnø mens jeg tok det enklere alternativ og kjørte ned på skogsveien. Gidder ikke med skogskjøring om det ikke er helt nødvendig ;) Tusen takk for en koselig dag på tur Kine!

Finsnø i skogen
På vei opp ryggen
En topp dame å gå på tur med!
Godt spor å gå i
Samme utsikt vestover :)
Flott skarejernføre
Vinden har tydeligvis tatt bort en del snø fra det gamle spor!
På toppen!
Kine ser mot Parastinden og Otertinden fra toppen
Med Lyngen i bakgrunn
To blide damer på Sørfjelltinden :)
Rolig skrensing nedover her.......
Kine i farta
Kine i farta #2. Storvasstinden og Piggtinden sees bak.