Mugnetind Pudder (06.03.2017)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Mugnetinden vesttoppen (1,737m) 06.03.2017 09:39
Mugnetinden (1,738m) 06.03.2017 12:16

Med denne turen var sesongens første randotur et faktum. I etterpåklokskapens navn hadde det nok vært mye artigere med fjellski, men det var nå litt stas å få på plankene igjen, kjenne litt på gnagsårfølelsen osv.
Etter hvert ble det ganske mye sportråkking, varierende fra 15-25 cm puddersnø. Litt flatt lys gjorde det vanskelig å se spor fra før siste snøfall som var delvis borte.

Opp til tjerne på 1461 lå pudderet helt urørt. Videre oppover var det flyttet litt på av vinden, men det var overraskende mye snø. Litt sol gjennom tåka ga trolske stemninger, men jeg skulle nok ønsket meg litt bedre sikt. Gikk oppom det trolig er høyeste punktet og så videre bort til 1740-punktet. Varden droppet jeg da den er definitivt lavere.

Sannsynligvis burde nåla på Mugnetinden flyttes. Mange som ikke går på riktig topp. Kim ... målejobb?

Grunnet dårlig glid og mye løssnø lot jeg fellene bli værende på et godt stykke nedover, alternativt hadde det blitt mye jabbing og staking. Alt for tung å skøyte i den løssnøen. Tok av fellene på ca. 1280 moh, og her var det mye løssnø nedover, i alle fall for oss her øst som ikke akkurat er bortskjemt denne vinteren. Å kjenne snøspruten stå tungt over knærne var en litt artig følelse.

Må måles ja

Written by bergtatt 06.03.2017 18:35

Det må vi finne ut av. Jeg får stikke oppom med måleutstyret en dag. Det blir nok en årlig tur dette når hytta står ferdig i Valdres og gutta trenger litt action på skia.

Sv: Må måles ja

Written by Nils 07.03.2017 08:02

Ut fra de nye kartene med 1-meters koter er det 3 kuler som passerer 1735 moh. Uvisst hvilken som er høyest her ja... Da brodern og jeg var der på 90-tallet, husker jeg vi var oppom alle, da de var så jevnhøye.