Vintertravers Tindfjellaksla - Tindfjellet (05.03.2017)

Written by JonMA

Ascents Tindfjellaksla (842m) 05.03.2017
Tindfjellet (960m) 05.03.2017
Tindfjellpinakkelen (793m) 05.03.2017

Siden lørdagens tur ble erklært for kort, var dagens tur litt mer ambisiøs. En bil ble plassert på nakkereset, før vi kjørte til Vestrefjorden for å starte. Planen var å gå opp langs Skjerdingelva, over Tindfjellaksla til Tindfjellet, kjøre ned i bollen mot Jolegrødet på formiddagsslush, gå opp igjen på Blåskjerdingen, ta en tur innom nordtoppen. Så kjøre ned og gå innom Lisjeskjerdingen dersom vi hadde tid og krefter til overs.... Det gikk ikke heeeelt etter planen.

Når vi begynte opp Tindfjellaksla så ble det nokså raskt pudder til pungen. Ekstremt tungt å bevege seg, veldig vanskelig å se hvor man plasserte beina, og siden det manglet hardt underlag mellom steinblokkene måtte vi gå veldig forsiktig. Dette tok tid og krefter. Over eggen i skaret ved tindfjellpinakkelen valgte vi å sikre med tau. På turen i sommer droppet vi dette, men med stegjern, ski på sekk, vind, snø og is var det veldig greit med tau. Men TTT, Tau Tar Tid... Siste biten av Tindfjellet flater litt ut mot toppen, så da fikk vi endelig ta på skia og var oppe på et øyeblikk. Da hadde vi brukt 6 timer fra bilen. Vi kjørte derfor ned sørryggen, ned Torskinhamrane til Kammen og ned til bilen i Vestrefjorden. Nede akkurat til solnedgang og rimelig utslitt etter å ha vassa i pudder hele dagen (helt til nedkjøringa, der var det fint lite pudder).