SveinsbuVarden, turleder TOT (05.03.2017)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Start point Rajehytta (501m)
Endpoint Rajehytta (504m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Sveinsbuvarden (746m) 05.03.2017 09:38
Visits of other PBEs Sveinsbu (690m) 05.03.2017 09:38

AKTIV trugetur i motbakke og medvind
Helga 4.-5. mars var AKTIV på trugetur på Skrim. Vi bodde på Rajehytta for å ha kort anmarsj til de knausete toppene nord på Skrim. Vi valgte ikke den korteste eller enkleste veien, men kanskje den artigste. Rimelig bratt var det også, både oppover og nedover. Og mye snø. Og så enda mer snø. Det var blytungt å tråkke spor, det var jo som sagt både bratt og snørikt, så vi bytta på å gå først. Da gikk alt så meget bedre.
Lørdag fant vi en ukjent oppgang fra Ravalsjø til Svarttjernknatten (736), tidvis nesten ufremkommelig, men så spennende! Ingen bilder fra toppen for der var det sur vind og tåke som sperra for utsikten. Hovedmålet med turen var å ha det tipp topp, kose seg ute, sosialt og nyte vinteren. Hovedtoppen for turen var Skrim(toppen), 859 moh. Fra Oksauskardet fulgte vi sommertraseen, nå utsmykket som en nydelig hvit allè med trær dekket av snø og iskrystaller. På toppen var det artige formasjoner som måtte bestiges, ingen utsikt, noen obligatoriske bilder, på med hetta og følge sporene tilbake til skardet. Knall og fall, hvin og latter, blåmerke på kne, snø i nakken, rutsjing på truger og rumper. Etter 6 timer, 11 km og ca 500 høydemeter var vi tilbake til Rajehytta.
Søndag var det snø, vind og bilde fjes. Ruta blei lagt med stø kurs fra Heivann og rett på Sveinsbu, opp de bratte bakkene. Vi måtte bare oppom Sveinsbuvarden (745) først. Der var det kalde fingre, gledesrus og smil inni hetta. Godt var det å følge våre egne spor tilbake til hytta, gikk som en lek nedover bakkene. Alle var strålende fornøyde, og akkurat passe slitne. Takk til dere som var med på turen og gjorde helga så fin. Topptur er opptur!

Topp tur

Written by siroho 06.03.2017 00:14

Absolutt de rette holdningene for en god tur. God skrevet, ser det for meg og ikke noe lette topper dere har valgt heller.

Sv: Topp tur

Written by Firing 09.03.2017 17:24

Takk :-) Liker å gi meg selv en utfordring med navigeringa, og GPSn er min gode venn. Men vi fant da frem uten GPS når vi surra rundt på turlederkurset ;-)

Alltid artig å ta med folk der de ikke ville gått på egenhånd.