Steinen i Fusa (04.03.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Markhus (121m)
Endpoint Samme (121m)
Ascents Steinen (439m) 04.03.2017
Etter tur til Haugafjellet kjørte jeg opp til Markhus, parkerte ca 100 meter før bebyggelsen og tok rett opp østflanken i retning Steinen. Temmelig bratt, og stedvis løs og våt bunn, litt lenger oppe noen meter jeg måtte ta i bruk bergnabber og småtrær for å klyve opp(mulig det er litt mindre bratt noe til høyre/nord). Etter drøye 150 meget bratte høydemeter ble det gradvis mindre bratt, fulgte delvis hjortetråkk oppover i skogen. Kikket meg bak skulderen innimellom; Våganipen ruvet skikkelig der i østlig retning mellom trærne. Etter småtung tråkking i stort sett myk skogbunn og etter hvert smådyp snø ankom jeg varden, som til å være en såpass "anonym"(no offense; anyone..) topp var slank og flott og høyreist. Bra utsikt mot sør, der særlig Rosendalsalpane tok seg flott ut i lav ettermiddagssol, og også mot vest, det det lå litt mer dis.
Forseggjort varde!
Zoom mot "Rosendalsalpane"

På vei ned igjen passerte jeg en gapahuk, med fin utsikt ned mot Sævareid. Såpass tunge turer i halvdyp snø på denne dagen at jeg droppet nabotoppen i sør, Øygardsåsen.

Gapahuk. Sævareid Fabrikker mellom trærne.