Kyrfjell (03.03.2017)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Kyrfjell (595m) 03.03.2017 12:35

I dag hadde jeg lyst på en skitur. Kyrfjell på Mjøndalsskauen ble pekt ut som et egnet turmål. Jeg hadde uansett et oppdrag å løse der.
Turen startet ved MIF-hytta. Været var grått og tåkete, men med ca. 3 kuldegrader var det i alle fall fine forhold for en skitur. Man har et par valg av trasè på den første delen av turen. Valget består i om man vil passere Bremsetjern på øst- eller vestsiden. Jeg valgte å gå rett vestover mot Dammyr og opp til Hellesetra via Bråtaseter. Ved Hellesetra tar det av en skiløype mot Nedbergdammene. Jeg fulgte denne. Det er i praksis en eneste lang motbakke opp mot Nedbergdammen, men sporet var nykjørt og lett å gå. Etter 20 minutter var jeg oppe ved demningen på Nedbergdammen. På veien opp hadde tåka gradvis blitt lettere, og oppved dammen var det strålende sol. Jeg fotograferte litt før jeg gikk videre innover mot Kroktjern. Her møtte jeg tåka igjen, og den ble med meg resten av turen.
Skiløypa var perfekt kjørt helt fram til Øvre Fisketretjern. Den fortsetter videre på Slettfjellveien, men her var det bare et dårlig scooterspor. For meg spilte det ikke noen stor rolle for jeg skulle bare følge det snaut 100 meter. Her går det opp en traktorvei nordover hvor det er skiltet «Sirikjerka 2 km». Denne traktorveien fulgte jeg oppover et stykke. Først går den gjennom tett skog, men det tar ikke lang tid før den går ut i et hogstfelt, og det ble fin utsikt sørover.
Etter hvert krysset jeg blåmerka sti vestover mot Sirikjerke, men veien mot Kyrfjell fortsetter nordover på traktorslepa. Den går over et par høydedrag, mens man har Dritartjern på venstre side. Traktorslepet forsvinner etter hvert, og det er et parti hvor man må gå uten sti. Dette partiet er i all hovedsak en stor myr som må krysses i østlig retning. På andre siden av myra er Kyrfjell og jeg ble fanget opp av en sti som følger ryggen av åsen nordover. Jeg fulgte denne mot målet. Først kom jeg til åsens høyeste punkt, men fortsatte videre mot åsens nordlige pynt. Her er det et trigonometrisk punkt, og ikke minst er det en fantastisk utsikt over eikerbygdene.
Returen til bilen fulgte identisk rute som turen opp.
Turen var på 21 kilometer og ble tilbakelagt på 3 timer og 40 minutter.