Siste solstreif på Nevelfjell - Lillehammer (02.03.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Parkering SV for Pellestova (971m)
Endpoint Parkering SV for Pellestova (971m)
Ascents Slåsæterfjellet (1,064m) 02.03.2017 17:09
Nevelfjell (1,090m) 02.03.2017 17:29
Visits of other PBEs Nevelhytta (1,090m) 02.03.2017 17:36

Tredje og siste dag i alpinbakken på Hafjell ble avsluttet ganske tidlig da alle var fornøyde og ville opp til hytta vi leide like ved Gaiastova. Været var aldeles nydelig, og klokka bare drøyt fire på ettermiddagen. Mens kone og barn ville roe ned på hytta, ville jeg benytte muligheten til å få vinterens første topptur på ski. Det var jo ennå et par timer før det ble mørkt.

Fra hytta var det en veldig kort biltur opp til den svære parkeringsplassen like før man kommer til Pellestova fra vest. Jeg klinte på litt blåvoks under de gamle løypeskia mine, og vandret først slakt oppover mot Slåsæterfjellet (1064). Ingen løyper oppover her, så det bar ut i fersk nysnø fra snøværet et par dager tidligere. Jeg sank nedi 20-30 cm på det verste, men dette bedret seg oppover. Heldigvis hadde to andre gått før meg, så da slapp jeg etter hvert å brøyte spor. Sporene ledet ikke helt til toppen på Slåsæterfjellet, men der oppe var snøen fastere uansett. I en nydelig kveldssol skled jeg bort til toppvarden på Slåsæterfjellet (1064), før jeg ganske snart fortsatte videre mot hovedmålet.

Tilbakeblikk mot Hafjell (1066) mens jeg er på vei oppover mot Slåsæterfjellet (1064).
Skisporene jeg fulgte forsvinner mot Slåsæterfjellet (1064). Lengre bak til venstre ses Nevelfjell (1091).
Ved toppvarden på Slåsæterfjellet (1064), med utsikt mot Nevelfjell (1091).

Videre måtte jeg lage egne spor til jeg var på bandet mellom Slåsæterfjellet og Nevelfjell. Derfra kom jeg igjen inn på skisporene til de to andre jeg hadde fulgt litt tidligere. Greit å ha ferdigtråkket rute i motbakken opp til Nevelfjell.

Sola sank jammen fort ned i vest nå, så jeg ble litt stresset for å få med solnedgangen fra toppen. Det rakk jeg for så vidt med god margin, men kveldståka la seg plutselig rundt Nevelfjell (1091) og sørget for at sola kun ble en gul og matt skive gjennom tåkedisen. Skapte jo en stemning det også.

Toppvarden på Nevelfjell (1091) i forgrunnen til høyre, med Nevelhytta i bakgrunnen.
Sikteskiva og hytta på Nevelfjell (1091).
Nevelhytta på Nevelfjell (1091), mens kveldssola forsvinner i tåka som legger seg rundt toppen.

Fra hytta oppå Nevelfjell (1091) satte jeg nå kursen tilbake mot bilen. Det ble raskt dårligere lys og sikt, så jeg fulgte nå flere skispor nedover nordsiden på Nevelfjell. Var greit å skli ned og vekk fra whiteouten som nærmet seg på snaufjellet, og komme seg til oppkjørte løyper.

Jeg visste det var oppkjørte skispor nede i skogen nord for Nevelfjell. Disse gikk blant annet til Pellestova, men også til parkeringsplassen hvor min bil sto. Det skumret raskt og tåka ble stadig lavere da jeg tok de siste stavtakene mot bilen. Bra jeg ikke var veldig mye senere ute på denne turen!

Tilbake i hytta vi bodde i, viste det seg at Frida og Julie hadde vasset rundt i dyp snø ved hytta. De hadde tenkt å ta en skitur i løssnøen, men skiene lå i takboksen på bilen. Når de finner ut av egen vilje at de vil gå på ski, ja da har jeg stukket av med skiene. ;-)