Melsnipa - en perle i Fjærland (02.03.2017)  6

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Jordal (54m)
Ascents Melsnipa (1,547m) 02.03.2017 09:52

Litt ruskete i halsen etter Trøndelagsraidet med pappa var jeg likevel klar for dyst på plass i Sogndal. Jeg, Hans og Stig Anton siktet oss inn på perlen i Fjærland, nemlig Melsnipa. Kjørte til Jordal (se bilde for parkering) der det for tiden pågår anleggsarbeid opp mot Vårstølen. Fulgte anleggsveien opp til nevnte støl, og videre trasket vi innover Jordalsdalen på ski. Været var nydelig og temperaturen minte sterkt om påske. Inne ved Kjosane krysset vi elva (måtte bære skiene) og fulgte en tydelig rygg vestover mellom to elvesøkk. Ikke veldig bred rygg, og ganske bratt, så det ble rett og slett VM i lappekast/kickturn oppover der.

På vei innover Jordalsdalen.
Utsyn mot oppstigningen i Trollabotn. Har grovt tegnet inn ruta vår oppover.
En liten bekkekrysning måtte til.

Over 500 moh møtte vi på vesentlig mer snø. Snøen var djup og tung, men ubunden. Ble en skikkelig brøytejobb videre oppover de neste 1000 høydemeterne. Mye mikroterreng oppover i Trollabotn, så greit å gå her i sikt. Byttet jevnlig på brøytejobben, og jeg kjente selv at jeg hadde en ganske så tung dag. Måtte sette på klokka de gangene jeg gikk foran. 10 minutter, så bytte..

Dette blir moro på vei ned! Melsnipa dukker opp i kulissene.
Høydemeterne kjennes dog..
Spenstig østrygg på Melsnipa.

Melsnipa så imponerende ut fra denne vinkelen med sin alpine østrygg. Mon tro om noen har klatret den noen gang? To markante pinakler var det i tillegg. Får bli et lite prosjekt til en annen gang. Omsider nådde vi nordryggen der det var fastere snø og me forblåst. Det siste henget til topps vurderte vi som trygt nok siden fokksnøen var betonghard. Med avlastningsavstand og et smart sporvalg føltes det forsvarlig.

Living the dream!
Siste brattbakken før toppen. Gikk med avlastningsavstand opp her.
Stig Anton kunne ikke annet enn å glise.
Stig Anton og Hans med Vetlefjorden i bakgrunnen. Vestlandet på sitt vakreste!
Ut ryggen mot Meneseggi.
Vestover i retning Kvamshesten og Blægja.
Nordover med Hans poserende i forgrunnen.

Utsikten på toppen var som forventet i særklasse. Kunne skue mot både Vetlefjorden, Sogndalsdalsfjella, Jostedalsbreen og langt i vest mot Kvamshesten, Blægja og Gjegnen. Det blåste litt halvsurt med kjølig temperatur, så vi ble ikke lenge på toppen før vi valgte å kjøre ned igjen. Nedkjøringa ble minst like bra som utsikten fra toppen, alle tiders! Så bra at det måtte være lov å rope ”johoooi!” og lignende.. :-)

Earn your turns!
Pow pow!
1500 høydemeter med skikjøring føltes ikke feil i dag.
En fornøyd kar!
Har tegnet inn svingen der bonden på Jordal anbefaler oss å parkere.

Alt i alt, en meget bra tur!