Fusa - Lygrespollen nordvest (26.02.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Nordtveit (41m)
Endpoint Nordtveit (41m)
Ascents Aksla (514m) 26.02.2017
Revurdfjellet (519m) 26.02.2017
Fulgte FV 121 forbi Baldersheim, parkering ved Nordtveit ved FV 121. Herfra stistart merket Revurdfjellet på kjerrevei som svinger seg oppover mot Vetlavatnet som er vannkilde for Nordtveit, stedvis temmelig bratte kneiker. Ved utløp Vetlavatnet godt merket sti som går i østlig retning. Etter noen hundre meter stidele med to alternative ruter til Revurdfjellet. Jeg valgte den høyre av disse. En del opp og ned, særlig i det jeg nærmet meg toppen. Snødekke fra ca 300-350 moh; av den tunge våte og sleipe typen, så brodder og staver var til god hjelp. Forseggjort varde på den nord/sørløpende toppryggen, men høyeste punkt lå en god hundremeter lenger nord.
Fra høyeste topp tilbake mot varde sør
Fra høyeste topp mot nord. Aksla dominerer til venstre. Svartavatnet høyre

Slo fra meg å følge elbow sitt spor mot neste topp Aksla, vurderte dette til å være en omvei og atskillig flere meter å vasse i 15 cm snø enn den ruten jeg valgte; nemlig stiløst rett ned fra nordøstryggen i retning Svartavatnet. Småbratt og stedvis høy buskasfaktor, men ellers helt greit ned til Svartavatnet hvor det stod en liten bu i sørenden. Fulgte i vestre kant av vannet på dubiøs is med overvann, holdt meg tett inntil bredden i fall jeg skulle plumpe gjennom. Etterhvert skrått oppover østflanken mot Aksla, delvis på hjortetråkk. På topplatået av Aksla to paralleltforløpende rygger, hvor høyeste punkt(GPS-målt 3 meter høyere enn "østryggen"; så ikke så mye ut) lå på den vestlige av disse. Her også den fineste utsikten, med uhindret sikt vestover Bjørnafjorden. Høyt skydekke med en sol som ikke helt ville slippe gjennom, og temmelig disig.
Fra høyeste punkt Aksla mot parallell topprygg øst. Revurdfjellet høyre horisont
Fra høyeste punkt Aksla mot Bjørnafjorden og Venjaneset

Fant straks rødmerking og fulgte sørvestryggen av Aksla tilbake mot Vetlavatnet i typisk, temmelig kupert, "Fusaterreng". Trolig mindre tidsforbruk på turen under andre føreforhold. GPS-sporet?; nei jeg har IKKE badet i drikkevannet!