Lønsetfjellet i strålende sol (27.02.2017)  4

Start point Verksted rett øst for brua på Mjelve
Endpoint Samme som start
Ascents Lønsetfjellet (755m) 27.02.2017

Etter en helg der "alle" postet bilder av pudder på ulike sosiale medier var det endelig mandag og turnusfri. Nå skulle dette pudderet utforskes. Mine to turkamerater, Ole Christian og Kari Anne, signaliserte tidlig at det måtte bli en rolig tur. Syk og/eller svake begge to. Kvannfjellet ble strøket fra lista pga eksperttips om for lite og dårlig snø. Dessuten er Kvannfjellet kjedelig. Siden jeg nå har blitt lurt til å samle på fjelltopper og tiden var begrenset dukket Lønsetfjellet opp som et alternativ. Var sikkert snø der også.

De syke og svake ville bli med og jeg satte kursen innover i landet. Det begynte å regne og jeg tenkte at tur er tur uansett vær. Så frem til sesongens første gå opp og renne ned -tur. Gå opp ja.. Trenger feller under skia da. Vel, måtte snu og hente disse. Dette gjorde at oppstarten som allerede var forsinket pga folks skrale helsetilstand, ble enda senere. Men, omsider satt vi der, tre forventningsfulle sjeler på veg fra Molde til Mjelva. Ole, den mest og best bereiste av oss, hadde sågar funnet ut hvor turen skulle starte. Etter to turer opp på et gårdstun fikk vi bekreftet at selv den beste kartleseren kan ta feil.

Vi fant så det rette verkstedet rett etter den rette brua, og startet skituren 30 meter fra bilen. Mye utstyr skulle tilpasses etter lang tids pause og det gikk trått i startet. Skia og bindingene til Ole bråket såpass at noe dialog oss turkamerater imellom var nyttesløs.

Regnet fra tidligere på dagen hadde gitt seg og det ble rett påskestemning oppover skogsveien i lia. Jeg gikk og kjente på at følelsen i tærne holdt på å bli borte, mens jeg forgjeves speidet etter det sagnomsuste pudderet. Snøen var veldig godt egnet til å lage snømann, men lignet ikke på bildene på Instagram #POW. Etter å ha slakket på skoen, fikk jeg tilbake blodsirkulasjonen så ca oppe ved skoggrensa. Der skulle vi visst til venstre og over ei myr.

Dokumentasjon av dokumentasjon. Toppen skimtes i det fjerne

Tursjef Ole sa at innpåmarsjen på 2,9 km var ferdig. Ole trosset sin stygge hoste og rennende nese og ledet an oppover lia. Sola stekte og Kari Anne begynte å falle i oppoverbakke. En merkelig øvelse. Kanskje hun var dehydrert pga varmen? Tipper at hun ville sjekke om skia løste seg ut.. Mental forberedelse til nedturen senere. Jeg tenkte bare på pudder. Og etterhvert som vil kom lengre opp så åpenbarte det seg litt sånn pudder. Ikke metersvis, men løssnø altså. Irriterende mye av den bestemte seg for å klabbe seg under fellene mine. Jeg fikk umiddelbart flashback til meg selv på karusellrenn på Strand som 7 åring etter at pappa hadde fungert som smøresjef.

Vi kom opp på toppen, byttet klær, tok selfies, spiste sjokolade, hilste høflig på andre folk som kom gående oppover, og satte omsider nedover lia igjen. Mine skiegenskaper er dårlige. Pudder eller ikke pudder. Jeg bestemte meg derfor for å tryne i nedoverbakke. Ole kom med mange og velmente råd om skiteknikk til oss andre.

Ole Christian: En stolt forkjemper for "The Noble Art of Telemark-kjøring"

Det var ingenting som tydet på at rådene hjalp. Men, vi kom oss velberget gjennom både småskog og ned veien. Vi måtte forsere et gjerde, obs obs, dette kommer rett etter en sving. Husk å stopp i tide.

Ole Chistian oppsummerte dagen slik: Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
Og det var vi.

For spesielt interesserte: Lønsetfjellet er et lettgått og tilgjengelig fjell som faktisk har en fin nedkjøring de første 3-400 høydemeterne fra toppen. Veldig fin utsikt også. Nedkjøringen på skogsveien er kun transport.

Så forskjellig...

Written by karibien 28.02.2017 00:22

…kan ting oppfattes! Men bra du ble med til slutt :) Og bra referat, om enn noe fritt tolket ;)

Sv: Så forskjellig...

Written by ebbeleo 28.02.2017 19:23

Ja,merkelig det der.. Men alle var enige om at det var en fin tur i allefall �