Sandfjellet mm. fra Pusken (26.02.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Ascents Sandfjellet (1,470m) 26.02.2017 13:15
Storlihornet (995m) 26.02.2017 15:16

Før turen var det store planer om hvilke topper vi kunne gå innom, og innmarsjen inn Jolbotn gikk radig ettersom vi kunne gå i langrennsløypa. Allerede 100 meter utafor langrennsløypa skjønte vi imidlertid at det kunne bli behov for å dempe ambisjonsnivået. 50-70 cm nysnø ga god "motstand" selv på flatene, og med bare to sportråkkere ble dagen en seig intervalløkt der vi lå opp mot og over terskel konstant hver gang vi gikk først. Belønninga var likevek verdt hver en meter med brøyting da vi fikk sol og supersnø på hele nedkjøringa både fra Sandfjellet og bonustoppen Storlihornet. Peakbook-appen logget (som den ofte gjør) for øvrig nesten 200 høydemeter for lite.

Link til Kristians turrapport finnes her: Sandfjellet og Storlihornet

Kristian vurderer om det kan være noe poeng å gå innom Storlihornet på vei ned igjen. Det var det fåsds.
Sportråkkinga er godt i gang Jolbotn og Storlihornet bak.
Ekstra lang pause på toppen i dag mens vi ventet på at skydekket skulle lette helt.
Øvstedalen nede til venstre og Tresfjordsfjell
Litt tynnere snødekke ned toppryggen, men fortsatt supert skiføre.
Årets beste snø.
Kristian skøyta på seg så mye energi at han nærmest fløy de første 100.høydemetrene opp mot Storlihornet
Seig kneik opp til Storlihornet, men snøen var om mulig enda bedre her, og nedkjøringa var litt brattere. Helt rått.
Overøyestolen bak til høyre. Var litt folk der i dag også til tross for skredfare tre i alle himmelretninger unntatt sør.
Utsikt mot Kleivavatnet, Øvstedalen og Tresfjorden
Rollsbotnskorkja, Litleskorkja, Brudefølget og Lauparen tok seg bra ut dekt av siste ukes nysnø
Kristian med nedkjøringa fra Sandfjellet i bakgrunnen