Kommunetopper i Nærøy og Høylandet (25.02.2017)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Nonsfjellet (927m) 25.02.2017 15:08
Fuglstadfjellet (873m) 25.02.2017 17:06

Vi hadde en rolig morgen på Langnes Camping ved Grong og handlet mat på Coop på Grong. Ante at butikkene ville være stengt når vi kom ned igjen. Tok rv17 og av på 417 mot Aune. Kjørte innover flatene mot Aunevatnet. Veien var ikke brøytet etter siste snøfallet, og vi måtte spa en parkeringsplass. Været var skyet og tåka hang på 500 moh.

La i vei innover veien. Sjekket isen med en isskrue, og da vi ikke kom gjennom med 21 cm tok vi veien over isen.

Sola titter litt frem litt ovenfor Første Aunvatnet, og ennå er vi uvitende om alle de åpne sidebekkene!

Oppover dalen var det vanskelige forhold, da en flom i januar hadde åpnet alle sidebekker, og de var ennå åpne eller såvidt islagt. Da det ellers lå opptil 1 m snø ble det mye opp og ned. Vi måtte krysse en særdeles riski bro. To 8 m lange svaiene stålbjelker på 40 cm bredde, og 4 m ned til elva. Sondre som gikk først måtte sparke vekk all snøen steg for steg. Vi støttet oss med skia på nabobjelken. De lå for langt fra hverandre til å ha ett ben på hver. Fulgte en slags gjengrodd traktorvei til vi ble lei og klatret opp en bratt skråning for å komme opp på en terrasse. Derfra gikk det mye bedre, men vi hadde brukt mye tid!

Humøret stiger når vi kommer ut av den tetteste skogen. Ser tilbake mot Første Aunvatnet.

Steg greit oppover lia og fant en trygg passasje opp til snaufjellet 380 moh. Det var snøskredfare etter ca 20 cm nysnø som hadde lagt seg i leskråninger. Fulgte ryggen opp til topp-platået. Rundt 600-700 moh var det full whiteout, men plutselig klarnet det opp (som meldt!) og det ble høytidsstemning innover viddene.

Ut av tåka og solfylte vidder åpner seg! Magisk!
Nærmer oss Nonsfjellet!

Allerede når vi nådde toppen av Nonsfjellet hadde sola gått ned bak skyer i sør. Likevel var det kontraster nok til å ta oss greit over til Fuglstadfjellet.

Varden på toppen av Nonsfjellet! Ser Heilhornet helt til høyre.
Varden på Fuglstadfjellet. Utsikt til havs!

Det begynte å blåse opp og på vei bortover en rygg før vi skulle renne ned fra fjellet ble været veldig tøft. Det fokket til langt over hodehøyde, sikkert en god kuling. Jeg var litt sein med å ta på bedre hette og fikk et solid ispanser på øyevipper og kinn på losiden. Fikk stoppet Sondre og sammen fikk vi frem dunjakka med god hette. Alltid risikabelt med slike påkledninger i vind. Plutselig fyker ting avgårde...

Lyktene måtte på i snøføyka, og sakte men sikkert kom vi lavere. Men vinden herjet helt til vi var i skogen 300 moh. Etter litt mat kom kreftene og humøret tilbake. Det gikk greit med kinnet, men fikk en påminning om at klær må på i tide. Selv noen hundre meter på en rygg kan være for langt.

Tilbake i dalbunnen måtte vi igjen klatre opp på terrassen. Vi kunne nok fulgt en høyere linje, men vanskelig i mørket, og det var mange bratte skrenter skjult mellom 20 meters kotene. Når vi igjen møtte sporene våre fortsatte vi på terrassen lenger, noe som var et godt valg. Men plundrete er det uansett.

I mørket bortover terrassen.

Resten av hjemturen gikk greit. Men så var det å få seg middag. Måtte kjøre til Namsos hvor vi fikk en pizza som vi spiste i bilen. Smakte godt da! Sondre stupte i køya ved retur 23.30 til campinghytta på Langnes, men jeg måtte ha en varm dusj først!

Start date 25.02.2017 10:38
(UTC+01:00)
End date 25.02.2017 21:09

Nærøy/Høylandet

Written by otto 27.02.2017 22:47

Selv fjell under 1000 m i Nord Trøndelag kan være krevende nok når vinden herjer som verst. Har selv opplevd det ved Røyrvik. Uanset to mindre topper på kommunelista..

Sv: Nærøy/Høylandet

Written by aask 28.02.2017 07:54

... og turen hadde heldigvis mange kvaliteter også. Særlig når tåka forsvant og viddene åpenbarte seg. Vanligvis er jeg ikke så begeistret for vidder, men der ble jeg det!