Vardefjellet med Leif Helge og Gro (25.02.2017)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Start point Glemte å slå på klokka i starten (118m)
Endpoint P-plass før bru nedom Bjørbakken (118m)
Ascents Vardefjellet (896m) 25.02.2017

På torsdag ble jeg kontaktet av Gro, som ønsket å "melde seg på topptur" til helga. Det var kjekt. Etter å ha begynt å jobbe rein dagtid, må helgene heretter benyttes klokt i forhold til tur. På grunn av MYE nedbør på torsdag og fredag, ble det varslet skredfare i Romsdalsfjella og på Nordmøre, så her måtte ekspertise til. Etter å ha forhørt meg med en ekspert jeg kjenner, og lest meg opp på temaet, landa vi på at et kortreist og godt alternativ var å gå oppi Kanndalen, vurdere forholda og ta det derfra. På veg opp til Gaddjhaun, øverste setra i Kanndalen, var forhåpningene store. Jeg tenkte at vi alle fall kunne komme oss opp på Gråfjellet om ikke helt opp på Ryssdalsnebba. Men da vi begynte på lia opp mot Nordmørskaret, og innså at det var ca en meter løssnø enkelte steder, innså vi at dette kunne bli tungt. Da det begynte å fyke og tetne til rundt oss, bestemte vi oss for at Vardefjellet var et mer egnet turmål i dag. Vi lagde en tredelt turnus på å gå først og tråkke, så fikk man hvilt seg og forberedt ny tråkkeinnsats 2/3 deler av tiden. Helt supert det. Leif Helge hadde i anledningen tatt på seg mine 16 år gamle telemark-ski, da stålkanten på den ene Fridjof Nansen fjellskia hadde løsna etter en tur i slalombakken med guttungen tidligere i uka. Så lurt å ikke kvitte seg med alt gammelt utstyr, tenker nå jeg.
Fin nedkjøring fra Vardefjellet i dag. Noe knall og fall, men all løssnøen tok av for det meste.
Ingen andre å se i fjellet i dag, men noen ungdommer hadde vært opp til Varden og rent ned igjen før oss.

Leif Helge på vei opp fra Gaddjhaugen.
Baskasamt opp lia.
God stemning. Fantastisk å gå som sistemann innimellom.
Ekteparet Solhjell Kvernberg. Det begynner å tetne til bak oss, i området Frusalbotnen og opp mot Ryssdalsnebba.
Snø i lufta og redusert sikt. Her 70 høgdemeter nedenfor høgste punkt på turen. Ikke aktuelt å snu nå!
Måtte nesten svinge nedom varden og skrive oss i boka på vei ned.
Og i det vi skulle starte nedkjøringa, kom jammen sikten tilbake. Perfekt!
Her erklærte Gro at denne dagen kan oppsummeres med et ord: "konge".

Føyke og slikt....

Written by ArntO 25.02.2017 21:25

Såg det føyka godt oppi høgda ja! Lurt turmål i dårlig sikt og lumske forhold! Appopo: ta vare på gammelt utstyr ikke lurt! Når det nyeste utstyret ryker blir jo det nyeste helt nytt��

Sv: Føyke og slikt....

Written by MonaK 25.02.2017 21:54

Ja, slik kan det vel også ses.. nytt versus gammelt utstyr. He he.