Storkollen (25.02.2017)

Ascents Storkollen (536m) 25.02.2017 09:47
Visits of other PBEs Eikseterveien bom (344m) 25.02.2017 09:48
Eggevollen skytebane parkering (347m) 25.02.2017 09:48

I et forsøk på å finne ut om den blåmerka stien opp til Storkollen lar seg spore opp om vinteren, la jeg turen inn Eiksetraveien og satte fra meg bilen på Eggevolden parkeringsplass. Siden det var en lørdag midt i skisesongen kan man trygt si at jeg ikke fikk parkeringsplassen for meg selv. Men jeg lot skiløperne få holde på med sitt, og tok trugene i hånda og ruslet videre innover Eiksetraveien. Etter cirka 20 minutters gange kom jeg til Damvannet. Her drar den blåmerka stien som går over Eggekollane nordover i terrenget. Jeg fulgte den et stykke. Til å begynne med er den skiløypa som går mot Avdalen, men litt oppe i lia drar skiløypa mot nord mens blåmerka sti fortsetter vestover, på nordsiden av Storkollen. Det var ingen som hadde gått her siden siste snøfall, så jeg hadde ingen spor å følge. Dessuten nektet kartet på GPS’en å laste, så jeg fikk ikke noen hjelp der heller. Da måtte jeg stole på at jeg klarte å se fra blåmerke til blåmerke. Det opplegget holdt ikke lenge, og jeg var ganske snart nødt til å navigere meg fram på frihånd. Da var det bare å komme seg rett opp nordsiden av Storkollen og så holde åsryggen mot toppunktet. På toppen fant jeg igjen den blåmerka stien og fulgte den til toppen.
Jeg kom fram til målet, men konkluderte med at denne blåmerka stien nok bør spores om sommeren når man kan se stien også.
Retur til bilen samme vei som jeg kom opp.
Turen var totalt 7 km og gikk unna på 1,5 time.