Øyensskavlen i Namdalseid (24.02.2017)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Øyensskavlen (686m) 24.02.2017 16:39
Visits of other PBEs Øyensskavlen p-plass (130m) 24.02.2017 14:52

Etter en tur på Sandvassheia tidligere på dagen var det duket for ny tur mot Øyensskavlen. Parkerte der anleggsveien går oppover mot fortoppen fra hovedveien. Det hadde kommet en del snø de siste dagene så vi måtte brøyte spor det meste av veien med unntak av de første hundre meterne der vi fikk gå i sporene til en lokal hytteturist.

Tydelig at det blåser på toppen.
På vei oppover fjellet.
Kjekt med googles i dag.

Fra og med Kalnestjønnin begynte det å blåse kraftigere fra N/NV. Vi valgte å gå opp mot toppen fra sørøst for å holde oss mest mulig i le for vinden. Litt tynt med snø over tregrensa, men det gikk greit hvis man var litt forsiktig idet man trykket til i svingene på vei ned igjen. Kom inn i tåkeheimen, men det letnet jo nærmere vi kom toppen. Forserte et lite brattheng på slutten, men klarte å gå et fornuftig og trygt spor gjennom det.

Toppjubel.
Vil du ha utsikt må du tåle litt vind.
Nede i lavlandet igjen.

Siste meterne til toppen gikk til fots. Vi fikk fint kveldslys og sikt, men det blåste kraftig, så vi ble ikke mange minuttene. Returen gikk ikke helt ripefritt for skiene, men vi kom oss tilbake med helsa i behold. God middag i Namsos etterpå før vi kjørte til basecamp på Langnes camping i Grong.