Bergshalla (14/40 Steinkjer Kommune) (23.02.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ved avkjøringen til For Kirke (43m)
Ascents Bergshalla (139m) 23.02.2017

Kjørte fra Steinkjer (E6) etter vei 763 som går til Snåsa på østsiden av Snåsavatnet. Like etter avkjøringen til For Kirke parkerte jeg ved en ved/kvistplass på høyre side. Det er sikkert mulig å parkere ved kirka, men det er ganske bratt opp til kirka og pga nysnøen valgte jeg å ikke kjøre opp dit. Gikk opp til gården Myra, og fulgte en traktorvei forbi Myra mot gården Vestre Lein. Før gården tok jeg til venstre og fulgte skogryggen mot toppen. Det går en sti over Bergshalla. Selve toppunktet ligger ca 20 meter nord for peakbooknåla. Det er ingen markering og ingen utsikt fra toppen. Hele berget er skogvokst. På returen fortsatte jeg etter stien og gikk ned til traktorveien som går til den nordligste gården Berg. Det er tre gårder som heter Berg her. Returnerte til parkeringa. Det var kommet en del snø men jeg valgte fottur på denne turen.

Bergshalla til venstre. Gården Myra midt i bildet.