Skitur til Spåtind en lørdags ettermiddag - KT nr 43 (18.02.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Mellom Hugulia og Gammelsetra (843m)
Ascents Spåtind (1,414m) 18.02.2017
Visits of other PBEs Hugulia p-plass (810m) 18.02.2017
Hugulia-Bakkobygda bomvei (820m) 18.02.2017

Etter først å ha forsøkt meg over til Lenningen via Værskei, bommen var vinterstengt så jeg måtte snu, kjørte jeg mot Dokka og tok av mot Nord-Torpa, og parkerte midt mellom Hugulia og Gammelsetra (842 moh). Var usikker på om det var kjørt opp løyper så jeg valgte fjellski. Alma og Mille (mine to Jack Russell terriere) var nå veldig utålmodige på å komme i gang og tok straks teten oppover. Det var også meldt opp mot 8-9 m/s vind så tok med litt ekstra tøy i sekken. Fulgte delvis vei og skispor på kryss og tvers oppover til jeg kom inn på merket løype fra Hugulia. Ikke akkurat gode skispor, en blanding av skispor, fotspor og trugespor. Litt før Elgsmyra (1000 moh) kom jeg inn på noe bedre oppkjørte skispor og møtte også noen skiløpere som holdt seg litt lavere. Her tok også løypa av mot toppen og jeg fikk øya på hytta/masta på toppen. Så ikke såå langt ut men tok likevel litt lenger tid enn jeg trodde. Til tider var det ganske lite snø men ikke problematisk ift skigåing. En del vind rundt 1000-1200 moh , men løyet litt på tur oppover og forsvant helt på tur ned. Fulgte merket. Løype til ca Smørbukktjernet. Herfra går det to merkede løyper til toppen. Jeg valgte den lengste (4,0 km mot 3,8 km) via Høgkampvatnet (1194 moh). Her sto det også en hytte og det ble kort matpause både på opp og nedturen. Fra langt nedi dalen syns jeg at jeg så en person som beveget seg til venstre for hytta, og tenkte at jeg kanskje møter han/hun på vei ned. Det gikk seigt oppover og glad var jeg da jeg så siste kneika til toppen. Og her møtte jeg også skiløperen jeg hadde sett tidligere. Det var en tysker som snakket gått norsk, som også hadde kommet opp fra Hugulia. Fantastisk utsikt 360 grader på toppen, og ganske god sikt denne ettermiddagen. 2.18 t tok turen opp.
Noen kjappe bilder og bruk av sikteskiva mot kjente topper så barscdet nedover igjen. Tok av fellene for å få litt fart i starten og det gikk jammen grådig fort - alt for fort for hundene. Så satt på fellene igjen ved hytta ved Høgkampvatnet og sklei dermed rolig nedover igjen. Ikke en sjel å se resten av turen, og vinden hadde nå stilnet helt og det var deilig temperatur. Nede ved bilen etter 1.20 t fra toppen. Akkurat i tide før mørket kom. Ikke rart denne turen er på kremtopplista ��