Krokvassheiane i Drangedal (18.02.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Dammen p-lomme (65m)
Endpoint Samme (65m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Krokvassheiane (277m) 18.02.2017
Stormyråsen (196m) 18.02.2017
Visits of other PBEs Dammen p-lomme (65m) 18.02.2017

Drangedal pf > 100m

Etter kratteturen til Suggkjerrheia med storsekk og tunge snøforhold valgte jeg å fylle dagstursekken istedenfor denne gangen. Like greit det, for da kan man ta en betydelig mer bratt og kupert linje. Ble en fin tur med litt klyving opp gjennom flott terreng. Likte meg godt oppi her og en tiur fløy tung og majestetisk ut over terrenget oppe ved topplatået. Utrolig flott og ganske lite topplatå med utrolig god utsikt til alle kanter om du beveger deg rundt. Tilsynelatende bratt på alle kanter og man fikk en toppfølelse, noe man ikke alltid får på disse skogstoppene.
Ble en ganske lang lunsjpause med utsikt til hvitkledde Lifjell i varmende sol og vindstille.
Av med svett jakke og genser til tørk i passende furu. Herlig å kunne sitte i bar overkropp i februar, dog ikke altfor lenge, og nyte sola og stillheten.
Ble tilogmed noe så sjeldent som en "selfie" der oppe, men ikke enkelt å få det til med stor og tungt speilreflekskamera med påmontert 100mm linse uten bruk av stativ. Prøvde å dandere kamera oppe på tursekken et godt stykke unna med 10 sek selvutløser for så å springe full spiker tilbake til pauseplassen. Rakk akkurat å sette meg før det knipset på forsøk nr 3.....

Pause på Krokvassheiane

Tilbake over Stormyråsen og ned. Noe hogstfelt på returen.