Suggkjerrheia Drangedal (18.02.2017)  3

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Lysermottaket p-lomme (65m)
Endpoint Samme (65m)
Ascents Suggkjerrheia (286m) 18.02.2017
Visits of other PBEs Lysermottaket p-lomme (110m) 18.02.2017

Drangedal pf > 100m

Hadde egentlig tenkt meg opp på Svartflogheia i Skien først men vanskelig å finne parkering idag.
Harde brøytekanter og med en lav Avensis fungerer det dårlig. Derfor dro jeg videre til "avkjøring" Lysermottaket. Her var det brøytet p-lomme og jeg parkerte her. Funderte om jeg kanskje skulle gå helt til Svartflogheia via Suggkjerrheia og pakket 65 ltr sekken halvfull (hadde også med 33 ltr i bilen så jeg hadde litt å velge i ) med bla fotoutstyr, svartkaffekjele til bål samt diverse mat og en drytech-pose attpå. Valgte å ikke dra med meg truger.
Heiv meg inn i tettkjerret med godt mot og i starten gikk det greit. Fortsatt skare nede i dalen, men høyere opp tråkket jeg gjennom skaren hele veien. Tungt ble det gjennom svært krattete terreng. Veldig mye ungskog av gran og ymse edeløvskogarter. Peilet ut åpne flekker i terrenget, gjerne småkoller, men her var det selvfølgelig mere snø å tråkke igjennom.
Tungt å gå her idag med storsekk men svært gledelig å se så mye elgspor og liggeplasser etter elg. Har aldri tidligere sett så mange liggeplasser etter elg. De lå praktisk talt overalt på de åpne småkollene. Ofte med flott utsikt over terrenget og med veldig gode beitemuligheter rundt.
Et skikkelig eldorado for elg dette...herlig!

Etterhvert kom jeg meg opp på platået og toppunkt. Her ble det kaffepause med sjokkis akkompagnert av vårlig fuglekvitter. God stemning! Varmt var det au, så klestørk ble iverksatt. Kunne faktisk sitte en stund i bar overkropp før jeg tok på meg en tynn ullfleece-jakke.
Videre tur til Svartflogheia ble droppet mht de tunge snøforholdene.
Fulgte omtrent samme vei tilbake til bilen