Mannsbergvatnet rundt (15.02.2017)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Sletterust (1,050m)
Endpoint Samme (1,050m)
Ascents Vetle-Knipen (1,470m) 15.02.2017 09:31
Nordre-Knipen (1,553m) 15.02.2017 10:27
Raudenibba (1,661m) 15.02.2017 12:01
Graveskarnosi (1,532m) 15.02.2017 13:47
Søre-Knipen (1,551m) 15.02.2017 14:34

Parkerte ved Sletterust, og fulgte veien opp til hyttene på nordsida av vegen. Videre fulgte jeg et scooterspor oppover mot Mannsbergvatnet, før jeg dreide mer direkte mot toppen. Lettgått hit. Fin nedkjøring nordover til Mannsbergvatnet. Videre langs en rygg opp mot Nordre Knipen. Fulgte et skispor fra i går, og ruta ga seg litt selv, selv om jeg egentlig hadde planlagt å gå litt lenger vest. Litt artig opptak på siste ryggen, da det var noen store skavler, på toppen av en 10 meter "vegg". Ankom toppen etter ca. 2. timer.
Videre nord-østover mot tjedn 1385, og inn under Hjelledalseggi. Skikkelig fjellfølelse innover her, med bratte skrenter, kledd med digre skavler, og småras. Hadde planlagt å gå opp rett før tjedn ca. 1512. På kartet ser det greit ut, men en 10 meter vegg, med isete skavl, stoppet meg her også. Så da var det bare å fortsette litt østover, og opp en liten rygg opp mot 1617, før det gikk greit til topps på dagens høyeste, Raudenibba.
På returen lurte jeg på om jeg skulle ta en snarvei mellom Ytre Vasspollane og Flateggi, men pga at det begynte å bli litt flatt lys, tok jeg samme vei tilbake Tverreggi. Gikk forbi ei grønn nål, og kjørte fint sørover og til sør-øst enden av Mannsbergvatnet. På med feller igjen, og opp til Graveskarnosi. Her ble det skikkelig flatt lys, og turen videre vestover, ned skaret mot Søre Knipen, ble riktig utrivelig. Så ikke høydeforskjeller i det hele tatt, og måtte kaste staven foran meg, for å se om det var flatt, 1 meter ned, eller 2. Kom greit ned i skaret, og fortsatte rett opp en meget bratt vegg med snø. Tråkka meg rett opp, før jeg kunne fortsette forbi tårnet, og bort til topp-punktet på Søre Knipen. Oppå platået her, var det også et par småskrenter som måtte omgås, noe som ikke hadde vært noe problem i normalt lys. Tilbake til skaret, fulgte jeg spora mine, så godt det lot seg gjøre. Sakte gikk det med ploging og skrensing, men jeg kom meg nå ned langs bekken. Fra kraftlinja og ned til bilen, ble lyset bedre, og jeg kunne kjøre på normalt vis, men på meget isete underlag.
Jeg var i hvertfall glad for å ha kommet meg ned helskinnet, og for å ha vært i et fantastisk område, med plenty med snø.
Turen kan nok gås raskere enn det jeg gjorde, men i dette området trengs litt orientering og forsiktighet, da det er masse småskrenter/stup.

Hurrungane, før skyene kom.

Raudenibba.

Graveskarnosi, bilde mot sola, er ikke å anbefale.

Søre Knipen, før whiteout.