Vardåsen i Enebakk - KT nr 41 (11.02.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Vestre Veng gård v/bommen (180m)
Ascents Vardåsen i Enebakk (374m) 11.02.2017
Visits of other PBEs Vestre Veng parkering Vardåsen 11.02.2017

Hadde i dag fått med meg min eldste datter Maria og mine trofaste følgesvenner Alma og Mille (Jack Russell terriere). Vi planla å starte fra Vestre Veng, og etter litt frem og tilbake fant vi skogsveien gjemt bak ett av husene på gården og parkerte foran bommen. Etter ca 1 km på skogsveien kommer stiene/veiene opp fra Bakken og Ekebergdalen. Videre etter ca 800 m går det av en skogsvei mot venstre med skilting mot Kølabonn og Klokkertorget. En fortsetter på denne til et nytt stidele ca. 245 moh. Her holder en rett frem og opp en jevn, lang stigning på en gammel traktorveg i retning mot toppen. Like etter der traktorvegen svinger 90 grader mot venstre står det en liten varde og plasmerke på en kvist (ikke lett å se under snøen) hvor den smale stien opp til toppen starter - kun snaut 200 m igjen nå. Toppen ble nådd etter 57 min rolig gange. Ikke mye utsikt herfra, så etter noen minutters pause med brødskiver og snop bar det nedover igjen. Nedturen tok ca 50 min.

her tar du av fra veien
Fine snøforhold langs kjerrevegen mot toppen
Maria og Mille på toppen
Jeg og hundene på toppen
Artig tre med litt usikt på vei ned