Liatårnet med morsor (15.02.2017)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Tourlänge 1h 30min
Entfernung 4,9km
Höhenmeter 308m
Besteigungen Liatårnet (341m) 15.02.2017 11:35
Besuche anderer PBE Liatårnet parkering (55m) 15.02.2017 10:57

Den meget entusiastiske kommunetoppsamler Morten er på Vestlandsturnè. Jeg benyttet anledningen til å slå følge med ham på en tur til K-toppen i Fjell - Liatårnet. Kommunene Øygarden, Fjell og Sund skal slå seg sammen. Den nye kommunen skal hete Øygarden og vil ha rundt 36.500 innbyggere. Liatårnet 341 moh er høyest i området, og vil forbli kommunetoppen i nye Øygarden kommune.
Møtte Morten litt før kl 11 etter at han hadde gjort unna dagens første tur til Førdesveten i Sund. Fulgte asfaltveien til stistart. Bratt og til dels isete opp den velbrukte stien, men ingen problemer. Mange folk ute på tur.

Praten gikk lett om K-topper som forsvinner og noen dukker opp. Morten fortalte at Sørum kommune i Akershus hadde fått ny K-topp. Kukollen (343) var ute og erstattet av Bjørnholen 347. Jeg ble litt bekymret og trodde en stund at Akerhus-listen hadde fått et hull. Det var heldigvis ikke tilfellet. Da jeg sjekket, viste det seg at Astrid og jeg mer eller mindre tilfeldig hadde vært oppom Bjørnholen på turen til Sørøst for Bjørnholen i Skedsmo i 20. juni 2016! Av og til er det lov å ha litt flaks! Morten nevnte også at høyeste punkt på Granberget 528 i Sør Odal kommune var flyttet. Der har vi heldigvis ikke vært ennå, så takk for opplysningene, Morten!

Vi nådde toppen av Liatårnet etter vel 40 min. Litt kaldt og surt med truende regn kommende inn fra vest. Høyeste punkt her oppe er ved trig-merket som er markert med en stang. Statens Kartverk oppgir koordinatene 285049 6692448 "fot jernbolt". PB har koordinatene 285044 6692454. Endres slik at de samsvarer med Kartverkets.

Liatårnet koordinater 285049 6692448 "fot jernbolt"
En ihuga K-toppsamler på Liatårnet i Fjell!
Varden litt lenger vest. Regn på vei inn

Ned igjen samme vei. Regnet satte inn idet vi ankom Liatårnet parkering. Takk for en trivelig tur og nyttige opplysninger, Morten, og lykke til K-topp jakten!!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.