Skitur til Høgeloft i knallvær (11.02.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Høgeloft (1,920m) 11.02.2017

Med det været som var meldt denne helga hadde ikke jeg og vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) noe valg. Planen var å fullføre Buskerud pf500-lista, to topper manglet, første ut ble Høgeloft.
Vi suste opp mot Hemsedal etter jobb og pakking. Ved Nesbyen begynte sulten å melde sin ankomst og vi stoppet for å handle mat til turen, her ble det også satt ny årsrekord i kjip middag. Ferdigstekte kalde pannekaker med en kladd syltetøy ble dandert i bilen før vi kjørte videre.
Vi parkerte på parkeringsplassen rett vest for Eldrevatnet ved hyttefeltet. Vi satt en periode og funderte på om natta skulle tilbringes i bilen eller i telt. Klokka var ikke så alt for mye, i tillegg hadde Vemund slått på stortromma og påspandert seg nytt telt som fortsatt ikke var prøvd. Så da var det ut av komforten i bilen og ut i 35 grader kaldere vær i litt for tynne klær for å smelle opp teltet. Teltet var som sagt uprøvd så litt fikling ble det i starten, men det kom seg etterhvert.
Neste morgen tok vi oss god tid til oppvåkning og frokost før vi klarte å stable oss ut av teltet i halv 12 tia i skya vær.

Ikke nødvendig å gå lenger en man må

5 min før start suste det inn en annen bil på parkeringsplassen. Slo av en liten prat, disse 2 karene var tydelig kjent i området og anbefalte oss å ikke følge anleggsveien, men å følge terrenget til venstre før siste bro før siste hytte. Vi startet noen få minutter før de, men de valgte et bedre spor en oss igjennom hyttefeltet, og med det fikk vi ferdige oppgåtte spor.
Etter hyttefeltet gjorde vi som vi hadde fått beskjed om å ta til venstre før siste bro før siste hytte som ligger aleine oppi der, dette fungerte veldig bra og slapp unna mye skrågåing. Skylaget begynte nå å sprekke opp og det ble mer og mer blått. Ikke lenge etterpå var det nesten bare blått å se.
Etter omtrent en time skilte vi lag med oppgåtte spor og siktet oss inn på vår rute. De i front hadde ikke tenkt seg til Høgeloft i dag.
Vi valgte å gå opp skaret øst for Solhaugen, rundt 100 høydemeter. Her var det kremforhold og begge gleda seg til å komme ned her igjen på vei ned. På toppen av denne kneika fikk vi også dagens første møte med Hurrungane til stor jubel fra begge.

Skummelt likt et visst bilde fra turen til Vassdalseggi
En liten smakebit på hva som skulle komme bedre frem senere

Videre gikk det fra drømmeforhold til hard skara/islag. Her var det virkelig godt med stålkanter på fjellskia. Heldigvis varte dette bare noen hundre meter. Fordi vi kom opp der vi kom var vi allerede godt oppe i lia, istedenfor å kjøre ned og tape høydemeter ned i dalen som går opp mot toppen ble det et langt parti med skrågåing. Vi var nå også i skygge for sola og kjente fort at den hadde mye å si for varmen denne dagen.
De siste 250 høydemetrene fikk jeg også kjenne på at det hadde blitt en litt liten frokost i dag + litt for lite påfyll underveis. Vil ikke si at jeg gikk tom, men nok til å kjenne litt på det.
Etter litt over 3 timer sto vi på toppen til en super utsikt. Her tok vi oss god tid, gravde sitteplass og nøyt lunsjen til utsikten. Helt perfekt!

Obligatorisk toppbilde med Hurrungane til venstre

Mot slutten av toppoppholdet kom det også tre andre opp. De hadde fulgt spora våres mesteparten av veien og var misunnelige på fellene da de hadde fiskebeina seg oppover store deler av turen.
Ned igjen fulgte vi samme vei som opp, litt sikksakk-kjøring ble det i de hardeste partiene, men mesteparten av utforkjøringene var perfekt for fjellski!
Fant også et liggeunderlag på vei ned som vi regner med de to karene må ha mista på vei tilbake igjen. Vi tok det med og hvis dere mot alle odds leser dette skal dere få det tilbake!
Nede ved bilen igjen var det nå 15 minus, så det var godt å få satt seg inn i snart varm bil. Vi kjørte nå ned mot Lykkja hvor neste prosjekt startet.

Vemund nyter utsikten på vei ned