Ruten. Per Ludvik. (11.02.2017)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Styttåa (508m)
Endpoint Styttåa (508m)
Ascents Ruten (1,179m) 11.02.2017

Etter forrige helgs "mislykkede" toppturforsøk på Ruten ble Per Ludvik Bjerke med denne helga. Med god hjelp fra lokale folk kom vi oss gjennom bommen på Lødøljavegen og parkerte ved Styttåa. Kartet viser nå hvor vi gikk og det var nok et fornuftig vegvalg det. Det var kanskje litt tett i skogen første km, men vanskelig å finne noe bedre rute tror jeg. Fine skiforhold og skiføre under 700 m, men ovenfor ble det hardere og hardere og på ca 1000 m satte vi av oss skia og gikk på beina siste 1,5 km opp. Litt vanskelig orientering oppe på selve topplatået. Kjempetur i fint vær og trivelig selskap og det var sikkert 20 år siden sist vi var på tur sammen.

Det begynner å bli hardt og glatt oppover mot Ruten på ca 700 m høyde.
Ruten ser flott ut fra det kuperte området oppe på ca 1000 m høyde. I dag er det perfekt vær.
Fongen og Fongskaftet er flotte topper sett fra Ruten. Litt tåke som kom og gikk på topplatået på Fongen i dag
Per Ludvik fornøyd i finværet ved siden av toppvarden på Ruten. Sylan med Storsylen synes over skyene i det fjerne.
Per Ludvik gleder seg til han finner igjen skiene sine på ca 1000 m høyde og kan utnytte sine gode glidegenskaper. Varden på Ruten i bakgrunnen.