Heihillerhornet i Fusa (06.02.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nordfjella bomveg (331m)
Endpoint Samme (333m)
Ascents Heihillerhornet (558m) 06.02.2017 16:30

Vel tilbake på parkeringen etter turen til Ottanosi var det ennå tid til en kort tur før det ble mørkt. Stig og jeg kjørte noen hundre meter bortover på Nordfjella bomveg i Fusa til vi kom til et skilt som viste veien til Heihillerhornet. Luftlinjeavstanden til toppen var bare ca. 800 m, og turen var estimert til 1 km (hver vei) på et skilt på Bygdastølen P-plass. Den avstanden er betydelig underestimert! Vi fant greit tydelig og godt merket sti. Ruten går i en betydelig bue mot toppen, først i flatt terreng østover i fint skogsterreng før en stigning mot nord opp til et platå med et gammelt uthus. Derfra rett nordover mot toppen. Været var nå blitt klart og fint, og vi kunne nyte solen på vei opp og en flott solnedgang på vei ned. Oppe på toppen etter ca. 30 min. Toppen er markert av en liten varde og en turkasse med bok der vi skrev oss inn. GPS 324076 6685563, noe forskjellig (10m Ø/V) fra koordinatene på PB som er justert. Vi var bortom en liten knaus litt lenger mot NØ, og målte omtrent samme høyde her. Kart med 1m koter (2021) viser at det er 1 m høyere på dette stedet. PB-koordinatene justert 16.2.2021.
Flott utsikt mot Ottanosi og Gjønakvitingen mot øst.

Stig på høyeste punkt Heihillerhornet
Stig i ettermiddagsol ved varden på Heilhillerhornet
Heilhillerhornet til venstre for og bak Hålandsdalen skianlegg sett fra turen til Ottanosi
Ottanosi fra Heilhillerhornet
Mot Gjønavatnet fra Heilhillerhornet
Utrolig at denne utløen klarer å bære vekten av et slikt steintak!