Rødsfjellet i Fusa (05.02.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Ytrerødo (180m)
Endpoint Ytrerødo (180m)
Ascents Rødsfjell (591m) 05.02.2017
Tok av fra RV48 mrk Rød noen km øst for Eikelandsosen, skilt markerte stistart for Røafjellet, som er det lokale navnet på fjellet. Forbi siste huset gjennom grind og parkering i kanten av vei/kjerrevei. Et par meter lenger fremme delte kjerreveien seg i to. Skilt som viste retning mot Røafjellet pekte imidl rett opp i luften, jeg tolket dette som at jeg skulle ta den bratteste av to veideler, det mot venstre. Her endte imidlertid kjerreveien etter noen hundre meter mer eller mindre i intet, og jeg tok derfor stiløst vestover skogen med kryssing av bratt bekkegjel, hvoretter jeg jeg snart kom inn på godt merket sti mot Røafjellet. Slakk stigning i begynnelsen, delvis over frosne myrpartier, og således relativt lettgått, med lite snø i lavere partier. Etter passering av Klypetjørna(på høyre side av dette) ble det brattere, og litt lenger fremme svingte stien ca 90 gr mot VSV bratt opp et gjel og så i sørlig retning igjen over en sørvest-nordøstgående rygg og deretter 50 høydemeter bratt ned før siste seige stigningen opp mot selve Røafjellet fra nordøstlig retning. Etter en stund fikk jeg øye på en varde, som ikke var toppen. Kunne se en varde nr 2 lenger vest, men et umarkert parti sør på topplatået var tydeligvis det høyste, noe som også greit lot seg verifisere med GPS
Fra varde NØ mot Våganipen(høyre) og Folgefonni(venstre)

Dett hadde drysset litt snø siste halvtimen, men like før ankomst topplatået hadde det lettet, og sikten var ikke så verst.

Fra topp mot Sævareidfjorden
Fra høyeste punkt mot varde NV

Gikk innom aktuelle kandidater for høyeste punkt, (sørvestlig varde hadde skilt mrk Røafjell, men er altså ikke høyest), nokså kjølig på toppen, så jeg ventet med matpakke til jeg var i lavere og lunere lende.
Toppvarde NV

Tilbake samme vei, men fulgte normalvei siste stykket ned til parkeringen, innså at jeg ikke hadde tapt noe på min smule feilnavigering i starten på turen. Etter tur videre til Bogafjellet.