Haram: Grøtshornet (05.02.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Båsebukta (35m)
Endpoint Båsebukta (35m)
Ascents Grøtshornet (663m) 05.02.2017 15:31

Etter dagens runde fra Søvikdalen til Tverrbotshornet, Skålbotsheia og Litlehornet var det fortsatt mye igjen av den flotte dagen. Selv om jeg skulle kjøre hjemover, så ville jeg absolutt prøve å få med meg en tur til, og jeg er glad jeg valgte denne!

Jeg kjørte av fra Vatne mot Hellandshavna og parkerte på en parkeringslomme overfor Båsebukta. Her sto allerede 4 andre biler og jeg kan skjønne at dette er et ganske popluært turmål både fra denne nordsida og også fra sør.

Stien var kjempeflott oppover ryggen. Nå var det litt frosset i bakken, og det var kjempelett og fint å følge oppover. Den kommer raskt opp på ryggen og derfra er det meget lett og fint å gå til toppen. Det er jamn og god stigning hele veien, akkurat slik jeg liker det samtidig som at man har en fantastisk utsikt nordover mot Midsund og Romsdalshalvøya. Det var utrolig delig å småløpe av gårde i lette joggesko uten å bli kald og våt. Jeg traff flere på min vei opp og også på toppen. Med det fantastiske ettermiddagslyset så var det perfekt turtidspunkt for denne turen fordi man får sola det meste av turen på denne tida av året. Jeg fryktet at den kalde østavinden skulle være litt ødeleggende i dag, men den fikk jeg bare akkurat de siste 50 høydemeterne før toppen. Dette var en helt fantastisk avslutning på 4 flotte dager her ute i Haram! En skikkelig høydare :-)