Hestbreapigger (05.02.2017)  5

Vesle Hestbreapiggen (2,051m) 05.02.2017
Låven (2,012m) 05.02.2017
Visits of other PBEs Geitåbue (1,470m) 05.02.2017

Yr meldte om finvær i Breheimen, og vi bråbestemte oss for et forsøk på de siste Hestbreapiggene. Delte turen i to, med innlagt overnatting i Geitåbue som vi leide av Lom fjellstyre.

Parkerte ved Kvandalsvoll, og labba innover mot Netosetrene med tunglasta sekker. Et slit opp Netoseterlie (som vanlig...). Egentlig greit sola glimra med sitt fravær til vi var oppe det "værste". Noen hadde kjørt scooter et stykke oppover, og ellers var snøen fast og fin - så det gikk da greit. På ca 1200 moh letta skodda, og toppene rundt oss stakk opp av tåkehavet. Vakkert!!!

Brukte ca 2,5 time inn til bua. For en plass på jorden - antagelig den utedoen i Norge som har best utsikt! Bua var lita og trivelig, og det gikk radig å få opp varmen inne. Her trivdes vi, og går gjerne hit igjen!

Starta turen videre i soloppgangen. For en opplevelse! Toppene gløda over tåkehavet i dalen. Tungstarta, og bratt lende - men kom snart i siget. Heksete først, før vi gikk videre bortover Hestbreapiggene. Vurderte på Midtre om vi skulle ta med Store, men Sekretæren var skeptisk. Vi kunne evt ta den på returen?

Vi gikk mot Låven, og måtte sette igjen skia i skaret da det var helt bart mot toppen. Nede i skaret igjen tok vi en liten matbit, før vi besluttet at returen skulle gå via Høybreen - med et lønnlig håp om litt pudderkjøring. OG DET BLE DET!! For et føre! Magisk!

En kjapp tur innom bua på returen for å hente det vi ikke gadd drasse med på toppene. Ble videre premiert med enda en magisk puddernedkjøring i ei snørenne helt ned til den øverste setra.

Sektretæren er Turplanleggeren evig takknemlig for at helga ble brukt akkurat her. FOR EI HELG!!

Og vi angrer ikke på at Store gjenstår - vi fortrenger slitet opp Netoseterlie og kan nyte dette flotte området enda en gang ;)