Hørsfjell i snøvær (05.02.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Hørsfjell p-plass (24m)
Endpoint Samme (24m)
Ascents Hørsfjell (288m) 05.02.2017
Visits of other PBEs Hørsfjell parkeringsplass (29m) 05.02.2017

Bamble pf > 100 m

Parkerte på p-plass nede ved Bamle i lett snøvær. Gikk videre opp forbi Heistad og fulgte vei litt forbi Svarttjenn hvor skogsbilvei overtok. Fulgte denne kort før jeg kløyv oppover retning Hørsfjell. Kupert terreng innover her og sammen med endel våt snø og høy lyng ga det god mosjon. Virkelig flott og urørt skogsområde og med dalende store snøflak i lufta ga det god stemning. Etter mye bratt opp og ned nådde jeg toppen. En flott tiur tok til vingene fra en beitefuru like i nærheten.
Fin utsikt mot vest om været hadde vært annerledes, men flott å skue utover det vinterkledde landskapet i gråheimen. Snøen fortsatte å dale ned i varierende omfang. Tok fram speilrefleksen oppe ved toppen og knipset noen få bilder før jeg vandret videre i snølandskapet.

Klikk på bildene for større oppløsning.

Vinterutsikt fra toppen
Små frosne furunålsmaragder
Utrolig stilig hvordan de frosne vanndråpene på furunålene skaper smaragdgrønne vinterdetaljer

Turen ned gikk for det meste på skogsbilvei foruten om starten av returen.
Vurderte en tur opp på Bamblefjell i det bløte snødrevet, men valgte å spare den til seinere.
Ok å komme tidlig hjem for engangs skyld.
Flott vintertur med turen opp utenom sti som høydare.