Kjøvskardtind rundt (04.02.2017)  5

Ascents Husnebba (808m) 04.02.2017 10:28
Mørkvasstinden (1,394m) 04.02.2017 13:27
Vasstindan midttoppen (1,453m) 04.02.2017 17:08

Lang og variert dag i en relativt lite brukt del av Isfjordsfjella vinterstid i strålende vær med Ole, Anja og Jon. Turen ble innledet med en kort solo-avstikker til Husnebba. Ole og Jon droppet topp 1394, men Anja hang med og fikk dermed med seg den relativt bratte og fine nedkjøringa fra topp 1394. Bra slush her i dag. Oppstigninga mot skaret mellom Vasstindene var som forventet klink hard, og det ble ei solid økt med labbing på stegjern og ski på sekk. Fra skaret valgte vi å knytte oss inn i tauet og gå løpende med et par innlagte kroppsstandplasser for å sikre de som kom bak opp noen korte opptak. Mange ville nok ikke vurdert tau her, men vi var ikke kjent med hvordan ryggen/eggen var, og erfaringen i gruppa med klyving med stegjern og isøks på snø/is var nokså begrenset. Artig opp her på vinterforhold. Sola gikk ned på vei opp ryggen, og vi rakk akkurat å kjøre den første delen av nedkjøringa fra Vasstinden før det ble bekmørkt. Det var fin tørrsnø i toppen, men på det bratteste partiet var det klink is. Her vurderte vi det som tryggest å ta på stegjern å gå ned knappe 100 høydemeter. Under bratta var det igjen et fint parti med tørr snø (sjelden vare den helga her!), før vi skled ut dalen og ned skogen på raskt skareføre.

Litt for lite snø i skogen opp fra Grøvdalen gjør at småvegetasjonen stikker opp og gjør sporlegginga litt krevende både opp og ned. En meter snø ekstra gjør susen her.
Ut av skogen opp i sola!
Utsikt ut dalen fra Husnebba.
Gode skøyteforhold på flatene for tida. Skare er ikke bare fælt.
Kirketaket
Vårlig temperatur og fint turterreng opp dalen mellom Kjøvskardtind og Kirketaket
Jon hadde mest lyst opp østeggen på Kirketaket. Kun ett tau og fire pers med litt lite erfaring med bratt terreng vinterstid gjorde at det ikke ble aktuelt i dag.
Topp 1394 i sikte
Anja har droppa sekken og fosser opp den 35-40 grader bratte sida mot topp 1394. Sida vi gikk opp etterpå bak til venstre.
Baksida på Kirketaket
Anja myser mot en av årets juleturer i Vistdalen
700 høydemeter med ski på sekk. Ikke noe problem. Nedkjøringa fra topp 1394 bak til høyre.
Jon krafser seg opp de siste metrene til skaret mellom Vasstindene
Vasstindan nord
Den siste slake delen av ryggen opp til Vasstindan 1453.

Ohoi

Written by ArntO 04.02.2017 21:56

Fole t rutevalg. Målretta satsing mot et eller annet ser det ut som! Har vel innerst inne kanskje sett finere kombinasjoner for å nå tak i disse toppene....men det viktigste er tur!!

Sv: Ohoi

Written by j_snorre 04.02.2017 22:01

50 % av turfølget var utrolig nok fornøyd. Dessuten var det faktisk nokså fin snø ned fra begge toppene. Når det er sagt går det nok an å gjøre litt mer helhetlig kombinasjoner av topper i det området, men det var nå en gang slik at det var akkurat de to jeg manglet.;)