Eikelifjellet: et passende navn (04.02.2017)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Gisholt (95m)
Endpoint Samme (95m)
Ascents Eikelifjellet (260m) 04.02.2017
Eikelifjellet sør (227m) 04.02.2017
Visits of other PBEs Gisholt p-lomme (95m) 04.02.2017

Skien pf > 100 m

Var svært usikker på hvor jeg skulle dra idag, nordover eller vestover, og hvor mye snø som var kommet.
Vurderte både fjellski, truger og til fots. Parkering på ubrøyta p-lommer er også ofte et problem etter brøyting på hovedveiene. Endte opp med å pakke med truger, nye tåbrodder og høye jaktstøvler. Målet ble etterhvert Eikelifjellet og Storefjell i Skien.
Merkelig nok var det ikke kommet mye snø her nede, var faktisk noe mindre enn forrige helg.
En staselig elgku vandret langs sida av vegen ved p-lomme/avkjøring Eikelifjellet. Fin start på turen.
Gikk langs veien opp til skogsbilvei og fulgte denne kort før jeg brakk bratt av retning Eikelifjellet.
Flott og urørt barskog oppe på den første kollen. Mye ferske elgspor, hjortespor og revespor i området, alltid trivelig med rikt dyreliv der man ferdes. Gikk videre oppover i den flotte barskogen før jeg kom til et distinkt skille rett under den siste kneika til selve toppen, eikeskogen tok nå helt over. Virkelig flott eikeskogsområde med en tydelig "grense" til barskogen som omringer eikeskogen. Etter å ha vært på toppunktet var det bare å fiske fram kameraet, tross yr og iblant snø i lufta.
Her er noen bilder fra eikeskogen på Eikelifjell (klikk på bildene for større oppløsning):

Gammaleik
Oransje "krigere" holder fortsatt fast i modertreet
Maleriske høstkledde eikeblader i februar
Vinter og høst i herlig symfoni

Etter fotorunden gikk turen ned igjen omtrent samme vei.
Flott tur og slettes ikke umulig jeg returnerer en dag :-)