Haram: Hellandshornet, Storfjellet og Urfjellet (04.02.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Parkering Rundevika (30m)
Endpoint Parkering Rundevika (30m)
Ascents Hellandshornet (884m) 04.02.2017 12:41
Storfjellet i Haram (950m) 04.02.2017 13:34
Urfjellet (840m) 04.02.2017 14:24

Dette var en strålende fin dag men kaldt i skyggen og en ganske så stri østavind som gav seg til kjenne raskt etter oppgangen fra Helland mot Hellandshornet. Da jeg kom opp på topplatået, var det en steinbu rett under varden hvor trimboka ligger. (boka var forresten meget våt og ekkel..) Jeg så ferske spor på vei oppover, men disse personene så jeg kun på avstand senere på turen. Steinbua var fylt av snø og ikke særlig innbydende selv om jeg gjerne skulle søkt litt le fra den kalde vinden. Jeg skiftet heller til tørr skjorte bak varden og fortsatte mot Storfjellet samtidig som jeg prøvde å få i meg et rundstykke som var vanskelig å svelge i den strie vinden ;.)

Da jeg kom nedover et stykke og skulle begynne på den lille stigningen mot Storfjellet, var solen begynt å varme rett så godt, og det gikk kjapt opp mot toppen på faste snøfelt. På Storfjellet var det faktisk nesten vindstille, merkelig! og det gav meg rene påskestemningen. Her tok jeg meg god til til bilder og litt mer spising. Jeg kunne se at det var ennå flere fotspor i snøen mot Urfjellet. Disse personene så jeg etter hvert som jeg beveget meg ned i skaret mot Urfjellet. Da var de på vei mot toppen, og jeg traff aldri noen av dem som jeg iallfall talte 5 eller 6 av. Jeg tror noen av de kom fra sør, og ifølge boka på Urfjellet var det et populært turmål i dag. B

Bakken opp mot Urfjellet var for det meste dekket av ganske så hard snø, og det var greit å gå med brodder. På toppen fikk jeg tatt meg en god og lang pause i det flotte ettermiddagslyset. Jeg hadde innmari lyst på å gå videre til Øygårdsheia herfra, men var lite lysten på å haike eller måtte bruke tid på å få tak i taxi tilbake til bilen. Derfor ble det som planlagt retur tilbake til foten av Storfjellet og derfra å blinke seg inn på en sti som skulle føre ned i Sætredalen og mot en traktorvei som skulle føre meg ned mot hovedveien mot Helland. Dette gikk etter planen. Det var lett å finne stien da jeg rundet nord om Sætretiggen. Det var en fin og tydelig sti på sørsida av elva nedover og denne endte opp på en traktorvei som jeg fulgte nordover til jeg traff hovedveien. Derfra en kjedelig km eller to langs veien tilbake til bilen. Månen var kommet opp og hang så fint i sin halve prakt over Hellandshornet. For en fantastisk dag og tur!!

Vel tilbake ved bilen var jeg fortsatt giret på å få med meg Øygårdsheia, og siden kvelden ennå var ung, så fikk jeg også den på blokka :-)

Stistart mot Hellandshornet
Fra begynnelsen av stien opp mot Hellandshornet. Her ser vi ferga som går fra Brattvåg mot Midsund og øyene Fjørtofta og Sandsøyna
Fra begynnelsen av stien opp mot Hellandshornet. Mot Brattvåg
Mot Midsund
Ryggen opp mot Hellandshornet, skyggelagt og isende kaldt i sur østavind
Hellandshornet mot Midsund
Hellandshornet 884
Denne hytta lå rett under varden, her så ikke veldig innbydende ut akkurat nå....
Mot Storfjellet 950
Fra Storfjellet 950, i forhold til vinden som var på Hellandshornet var her rene påskestemningen :-)
Urfjellet
Fra Urfjellet og ryggen som går videre over Borgetinden mot Ringstad
Urfjellet 839
Fra Urfjellet mot Hellandshornet og Storfjellet
Nedgangen fra Sætredalen tilbake mot Helland
Halvmånen henger over Hellandshornet tilbake ved bilen igjen